Sverige har en fantastisk historia inom segelsporten med många välkända konstruktörer.
Redan så tidigt som från slutet av 1800-talet kan vi se hur de svenska konstruktörerna tog fram vackra jakter som vi än idag seglar och njuter av. Att äga en jakt av en svensk konstruktör är ett privilegium och det kan även kännas som en skyldighet att vårda detta kulturarv.
Här presenterar vi några av de konstruktörer som har varit framstående när det gäller att få fram vackra klassiska jakter. Vi länkar till SYS-båtar för varje konstruktör och länk finns också till SYS-artikel om konstruktören i Segeljakten. Sorteras på kolumnen längst till höger kommer de senast inlagda först. Allteftersom skrivs fler artiklar om konstruktörer och tabellen fylls på.
Vill du skriva en artikel så skicka ett mail till segeljakten sailyachtsocietyse och ange vilken konstruktör du vill skriva om så återkommer vi till dig. T ex skulle det passa mycket bra med en artikel om Albert Andersson.
Konstruktör | Sammanfattning | SYS båtar |
---|---|---|
Albert Andersson 1853 – 1926 ![]() |
Johan Albert Andersson föddes i Göteborg och utbildades vid Göteborgs Skeppsbyggeriinstitut. Han blev skeppsbyggmästare och lärare i skeppsbyggnadskonst vid Chalmersska Slöjdskolan i Göteborg.
Albert var en föregångsman och Sveriges förste betydande yachtkonstruktör. Han väckte först uppmärksamhet genom en modernisering av den gamla kostertypen, som han utförde på uppdrag av Lotsverket. Efter att ha flyttat till Stockholm konstruerade han en rad utmärkta nöjesbåtar, lika goda på kappseglingsbanan som trevliga på långfärder, bland andra den 15,7 meter långa Sk150 Mejt II som beställdes av Anders Zorn och byggdes på Löfholmsvarvet 1911. I Sjöhistoriska Muséets samlingar finns cirka 750 ritningar av Albert Anderson. |
9mR Osprey Klipper Siri Kutter Bel´Rose Sk75 Mazurka, Eol, Bohéme Sk95 Irmelin |
Olle Enderlein 1917 – 1993 ![]() |
Olle Enderlein föddes i Norrköping. Han är en av få svenska båtkonstruktörer som nått världsrykte.
Efter gymnasiet utbildade sig Olle till ingenjör, att rita båtar blev en hobby som så småningom utvecklades till ett yrke. Vid 27 års ålder sade han upp sig från sitt ”vanliga” arbete på Archimedes i Göteborg för att i stället bli professionell båtkonstruktör. Han har ritat ett par hundra olika båttyper. Olle ansåg att båtens skönhet och funktion hör ihop och med en osviklig känsla för linjer, proportioner och detaljer blev han framförallt känd för sin mästerliga förmåga att rita vackra båtar. Dessutom var han en skicklig kappseglare och testade sina konstruktioner i stora tävlingar där hans båtar ofta klarade sig mycket bra. |
Ballerina Carezza, Carneval Gullmarskryssare Zolola Havskryssare Attjika, Madeleine, Tärnan Havsörn I Aura II, Tamarind Havsörn II Galathea, Sibell Kustkryssare Bagatelle, Ballerina |
Gustaf Estlander 1876-1930 |
Estlander blev båtkonstruktör på heltid 1914, efter det att han redan ritat ett sextiotal segelbåtar. Han fick sitt internationella genombrott 1918 med 22 m² skärgårdskryssaren Colibri II, som med konstruktören vid rodret, vid en stormsegling på Kanholmsfjärden utklassade den svenska eliten under Sandhamnsveckan.
Estlanders mest berömda och därtill största konstruktion var den för hans egen räkning år 1919 byggda 150 m² skärgårdskryssaren Singoalla, Östersjöns och även en av världens snabbaste jakter i sin storlek. Utöver en försmädlig andraplats vann hon alla tävlingar hon ställde upp i. Den utsökta segelbåten förintades hösten 1922 i en varvsbrand i Tyskland. Estlander flyttade till Sverige 1920 och blev svensk medborgare 1927. Han blev tillfrågad om att rita Mälar 22:an, en entypsbåt, som började byggas 1930, samma år som Estlander dog. Estlander deltog framgångsrikt med egna båtar i närmare 1500 kappseglingar i Europa och placerade sig på fjärde plats i 8mR klassen vid de olympiska seglingarna 1912 i Nynäshamn. Cirka 300 konstruktionsritningar av Estlanders båtar finns bevarade i Sjöhistoriska museet i Stockholm. Estlanders nyskapande båtkonstruktioner kom att påverka en yngre konstruktörsgeneration med bland andra Tore Holm och Knud H Reimers, vilken senare tog över hans konstruktionsfirma.
Klicka HÄR för att läsa Magnus Swahns artikel om Gustaf Estlander som infördes i SYS tidning Segeljakten 2021 nr 3. |
12mR Princess Svanevit Universal rule B22 SK95 M22 SK75 |
Tore Holm 1896-1977 |
Seglaren och konstruktören Tore Anton Holm är född och uppvuxen i Gamleby utanför Västervik.
Hans far Knut Holm grundade Holms Yachtvarv i Gamleby omkring 1900. Där fick Tore lära sig segling och båtarnas konstruktion från grunden. Han utbildade sig även till civilingenjör på KTH i Stockholm. Tore började tidigt arbeta som konstruktör på varvet och kappseglade dessutom med varvets båtar. Han tog över faderns varv i början av 1930-talet och drev det till 1967. Som seglare deltog han i fem olympiska spel under perioden 1920-1948, där han kom 5:a, 2:a, 2:a, 1:a och 3:a och är därmed Sveriges mest framgångsrike OS-seglare genom tiderna. Tore Holms första egenritade båt var Sk55 Mayflower, byggd 1919. Han slog igenom 1920 med Sk40 Sif, med vilken han vann OS-guld samma år. 1921 ritade han en av tidernas snabbaste skärgårdskryssare, Sk95 Britt-Marie, som byggdes på det egna varvet. I SYS finns många båttyper konstruerade av Tore: |
|
Jac Iversen 1884–1974 ![]() |
Jacob Mikkelsen Iversen var en norsk båtkonstruktör, känd för sina vackra och välseglande båtar. Han var även en framgångsrik kappseglare.
Efter ingenjörsutbildning i USA arbetade Jac från 1907 tillsammans med sin far i familjens egna varv i Son vid Oslofjorden. Där var han verksam fram till 1926, då varvet slog igen på grund av den ekonomiska krisen i Norge. Han flyttade till Sverige och arbetade som anställd båtbyggare i Göteborg, tills han 1928 fick erbjudande av Carl Plym att börja på Neglingevarvet som konstruktör och arbetsledare. 1930 startade Jac konstruktionsbyrån Iversen Yacht AB, som han drev fram till sin död 1974. Han är mest känd för sina motorbåtar men ungefär hälften av hans konstruktioner var segelbåtar, bland andra Spidsgatter, Skärgårdskryssare, Östersjökryssare och R-jakter. Sjöhistoriska Muséet har ritningar på fler än 800 av hans båtkonstruktioner. |
CR10 Triton Kustkryssare Eystra, Gafsan, Kyrena, Solbris Långfärdsbåt Marina Motorseglare Skeppet Östersjökryssare Ö10 Galatea |
Arvid Laurin 1901-1998 ![]() |
Som konstruktör av segeljakter kom Arvid Laurin att bli en av våra mest uppskattade och framstående. Som seglare var han mycket framgångsrik med bl.a. en olympisk silvermedalj i Starbåt vid OS 1936. Han var teoretiskt begåvad och tillika en ypperlig rorsman!
Klicka HÄR för att läsa Pelle Loténs artikel om Arvid Laurin som var införd i SYS Matrikel 2017. I SYS finns en mängd båtar konstruerade av Laurin: |
|
Jarl Lindblom 1902 – 1985 ![]() |
Jarl Lindblom är inte så känd i Sverige som i sitt hemland Finland och i den anglosaxiska världen. Han konstruerade och byggde segel- och motorbåtar, örlogs- och segelfartyg från 30- t.o.m. 60-talet. Han kappseglade också flitigt i den internationella 5m-klassen och skapade ett flertal vinnande konstruktioner.
Klicka HÄR för att läsa Lasse Pippings artikel om Jarl Lindblom som var införd i Matrikeln 2018. |
Havskryssare Kardemumma Regina Sabina Kustkryssare |
Fredrik Ljungström 1875 – 1964 ![]() |
Fredrik Ljungström är uppfinnaren av den mycket speciella, ostagade och vridbara masten som används i ”Ljungströmriggen” på vilken han fick patent 1936. Medlemsbåtarna Diana och Dobra Kusa ståtar med sådana och är exempel på hans ovanliga stil.
Klicka HÄR för att läsa Pelle Loténs artikel om den särpräglade och specielle konstruktören som var införd i Årsboken 2022. Mer info finns HÄR! |
Ljungströmkryssare Caresse Diana Dobra Kusa |
Axel Nygren 1865 – 1935 ![]() |
Axel Hugo Nygren föddes i Karlstad 1865 som yngst bland fem barn. Han hade ett stort intresse för segling och ägnade mycket av sin fritid åt att rita segeljakter till privatpersoner. Eftersom han på Chalmers hade utbildats av den 12 år äldre Albert Andersson, som varit över i Amerika och lärt sig nytänkande när det gällde skrovkonstruktion mm av den stora mästaren Nathanael Herreshoff, hade Nygren en bra timing.
Klicka HÄR för att läsa Gunnar Schrewelius artikel om Axel Nygren, som var införd i Årsboken 2023. |
Sk 95 Alca Asta Gunlög Kubregeln |
Bröderna Ohlson Einar Ohlson 1918-2004 Carl-Erik Ohlson 1920 – 2015 ![]() |
Einar Ohlson är en svensk båtkonstruktör som arbetade ihop med sin bror Carl-Erik Ohlson på Orust. De var ett välkänt par inom fritidsbåtskonstruktion och byggande i mitten av 1900-talet. Mest kända är de för konstruktion av 5.5:or där deras konstruktion Rush vann guldmedalj seglad av Lars Thörn i Olympiaden 1956 i Melbourne. Inom SYS finns flera båtar som är konstruerade/ritade av dem.
Klicka HÄR för att läsa Ulf Aronssons artikel om bröderna Ohlson som infördes i SYS tidning Segeljakten 2016. Einar Ohlsons dotter Christina Stenberg har tillsammans med vänner skapat en webbplats för bröderna Ohlson, klicka HÄR. |
NC-Kryssare Brisen K6: Freja Havskryssare K22: Peel Kryssare Int 5.5m: Stina |
August Plym 1856 – 1924 ![]() |
August Plym var skicklig som seglare och båtkonstruktör men framförallt en förstklassig båtbyggare.
August började som båtbyggare på Kummelnäs båtvarv men reste sedan till USA för att utveckla sig. Efter att ha köpt ett varv i Neglinge utvecklade han det till kanske världens främsta båtvarv. Han utvecklade flera nya byggsätt och krävde högsta kvalitet på både material och arbete. Första båten som byggs är 12mR Thelma, störst var Allona (375 kvm segel, 26 meter LÖA, 55 ton) och idag mest omtalad är nog 12mR Princess Svanevit. Det finns en artikel om August Plym i nr.3 2024 av Segeljakten. |
Kutter Vanjara Skärgårdskryssare |
Osborne Ralph 1926 – 2007 ![]() Till rors på Jullen ”My” som ritades till Magnus Ahlin |
Osborne Ralph växte upp nära Långedrag. Pappan drev ett skrädderi medan sonen Osborne tidigt blev anställd inom varvsindustrin i Göteborg. Genom åren kom han att arbeta på både Götaverken och Cityvarvet som konstruktör, och avslutade sin yrkesbana med att ansvara för avdelningen för garanti och serviceärenden på Arendalsvarvet.
Design och utveckling av fritidsbåtar skedde i den egna konstruktionsfirman. De första konstruktionerna dök upp redan i mitten av 50 talet, och var företrädesvis traditionella ”moderna” kostrar, djupt rotade i den bohuslänska båtbyggartraditionen. 1958 skriver tidningen Till Rors om Osbornes nya lottbåt till SS Fram (där han själv också sedermera blev medlem), en flushdäckad K25:a. Året efter utvecklar han konstruktionen och ritar sin egen K25:a Sunbeam. Enligt uppgift kom Sunbeam/Parants ritningar att utgöra grunden för 12-14 båtar i lite olika utförande. Osborne ritade även större kostrar, och andra traditionella båtar. Han var dessutom involverad i projekt som syftade till GPR-baserade kosterbåtar. På 80-talet ritade Osborne en spetsgattad 40 fots stålketch för långfärdssegling. Denna OR40 kom att byggas av Halmstad Marin (13 stycken enligt uppgift). Anders Eriksson från Ljungskile blev år 2019 första svensk att segla singelhanded non-stop jorden runt med sin OR40 Malala. Änkan Inga Ralph berättar att Osborne älskade att få rapporter från när och fjärran från ägare av sina konstruktionen. Gissa om han hade gillat att få följa Anders resa med Malala över de sju haven. Osborne dog i Västra Frölunda 1 november 2007, 81 år gammal . |
K25 Sunbeam |
Knud H Reimers 1906 – 1987 ![]() |
Levnadskonstnär, konstruktör och entreprenör, med Sverige som bas och världen som arbetsfält. Säljer snabbast, ritar modernast, anlitas oftast!
Klicka HÄR för att läsa Thomas Larssons artikel om Sveriges mest internationellt kände konstruktör som var införd i SYS tidning Segeljakten nr 3 2022. I SYS finns många båtar konstruerade av Reimers: |
|
Philip Rhodes 1895 – 1974 ![]() |
Den amerikanske konstruktören Philip Rhodes var på sin tid en av de ledande på att rita havskryssare med stil och karaktär. Här i Sverige är han en okändis, men bland kännare klingar hans namn väl, vilket bekräftas av att när en Rhodesritad båt blir till salu, blir den det inte sällan genom de stora internationella mäklarfirmorna.
Klicka HÄR för att läsa artikeln som var införd i Segeljakten nr 2 2022. |
Havskryssare Thalatta |
Erik Salander 1883 – 1957 ![]() |
Erik Andreas Salander var ingenjör och yachtkonstruktör, utbildad på KTH i Stockholm och Chalmers i Göteborg.
Skärgårdskryssarnas guldålder inföll under perioden 1910-1930 och utvecklingen fördes under denna tid framåt särskilt av Erik Salander. Han kallades ”linjens mästare” och med konstruktion av flera skärgårdskryssare skaffade han sig ett aktat namn. Hans extremt långa Sk75 ”Ila”, byggd 1917, med en längd av 15,35 meter och med effektiva linjer, besegrade med lätthet alla tidigare byggda båtar i klassen. I Sjöhistoriska Muséets samlingar finns cirka 1.000 av hans ritningar, alla är numrerade och mycket omsorgsfullt utförda. |
Havskryssare Hambo Skärgårdskryssare Östersjökryssare |
Birger Slotte 1900 – 1983 ![]() |
Birger Slotte föddes 1900 i Gamlakarleby, Österbotten. Han var en duktig kappseglare men ägde aldrig en segelbåt.
Sin karriär som båtkonstruktör började Birger med studier i skeppsbyggnad i Tyskland och praktikarbete vid varv i Finland, Tyskland och Nederländerna. Han började arbeta som konstruktör och har ritat ett hundratal båtar, bland annat 5:or, 6mR, Ö8:or, Ö10:or och havskryssare. Birger accepterade aldrig ett delat lateralplan: Fenkölar håller inte och de passar inte i vår skärgård! Det finns en artikel om Birger Slotte i nr 2 2024 av Segeljakten. |
8mR Vågspel |
Sparkman & Stephens![]() |
Sparkman & Stephens, världsledare i 50 år!
För seglare bitna av klassiska, kraftfulla havskappseglare dyker gärna namnet S&S – Sparkman & Stephens upp. Skälet är att båtar ritade av den forna världsberömda konstruktionsbyrån i New York har en dragningskraft som få. S&S grundades 1929 av Drake Sparkman (1898 – 1964), Olin Stephens (1908 – 2008) och Rod Stephens (1910 – 1995). Klicka HÄR för att läsa Curt Gelins artikel om Sparkman & Stevens som var införd i SYS tidning Segeljakten nr 1 2022. |
Havskryssare Anitra Ballad Circe Elske Refanut Reverie |