Vanjara
SYS tidigare ordförande Hans Börjesson fick överta Vanjara år 2001. Då hade hon legat på land i ett fårhus i Stockholms ytterskärgård cirka 50 år.
Vanjara är välbyggd med vackra klassiska linjer. Rak stäv och en ”jaktakter”, med en typisk Plymsk snusdosa till ruff.
Trots sin ålder var hon i förvånansvärt gott skick och bordläggning helt utan fel. Det som hade tagit stryk var allt med järnbeslag som bottenstockar, roder och akterstäv. Däcket hade spikad masonit över det gamla furudäcket. Det är nu utbytt till ett konat pinedäck. Skarndäck och några däcksbalkar behövde också bytas. Det hade läckt mellan däck och ruff under åren, så ruffen fick demonteras och renoveras samt delar av balkvägare och karvlar.
Renoveringen var klar 2014 och Vanjara sjösattes högtidligt på nationaldagen 2014, efter cirka 60 år på land. Originalmasten är kvar, men ett nytt rå fick tillverkas. Natasjas gamla storsegel skars ner och anpassades till Vanjaras loggertrigg och nu seglar hon förvånansvärt bra.
Hösten 2020 tog nuvarande ägare över.
Båtdata
Ägare | Jacob Johansson |
Anrop | |
Båttyp | Kutter |
Byggnadsår | 1890 |
Konstruktör | Okänd |
Varv | Stockholms Båtbyggeri |
Ort | Liljeholmen, Stockholm |
Löa | 5,5 m |
Lwl | 4,5 m |
Bredd | 1,9 m |
Djupgående | 0,7 m |
Deplacement | 0,7 ton |
Material i skrov | Furu |
Däck | Oregon pine |
Riggtyp | Loggert |
Segelyta(stor+fock) | 20 kvm |
Tecken i seglet | |
Motor | Nej |
Sommarhamn | |
Vinterplats |