L’Aiglon II

LAiglon liggande-webb

 

Referat i Seglarbladet n:o 18, från Sandhamnsregattan 1916:
”Så gott som ny för dagen var den av ingenjör Erik Salander för direktör O. Jensen i Karlstad konstruerade och på den fenomenalt korta tiden av en månad på Hästholmsvarvet byggda L’Aiglon II.”

O. Jensen sålde båten 1918 och sedan dess har L’Aiglon haft minst 12 ägare till. Hon har hetat Triton och Isa II, det var under 40:talet när författaren Stig Beskov, bror till Elsa Beskov, ägde henne och döpte henne efter sin fru.

Vi köpte L’Aiglon 1982 på våren. Då låg hon upplagd på Årsta Holmar och hade inte varit täckt den vintern. Hon såg bedrövlig ut men det var ju en fernissad 55:a!

Vi har familjeseglat med båten alla år sedan dess. Vår filosofi har varit att segla varje år och inte bli kvar på land. I början fick vi pumpa ut både regnvatten och sjövatten för att hålla oss flott.

L’Aiglon är byggd med gaffelrigg men var bermudariggad när vi tog över henne. Det var en ganska kort stubbe och 1984 bytte vi till oss 75:an Sangs rigg mot 95:an Amarants gamla mast som vi köpt men den var för stor. Sang gjorde gaffelmast av den och L’Aiglons gamla mast blev bom.

Med olika stora insatser genom åren är hon nu helt tät upp- och underifrån. Det mest genomgripande som gjorts är byte av botten, förstäv, roderstäv, kölplanka och nygjuten köl. Det gjordes 1996-97.

Det senaste större jobb vi gjort var renskrapning av friborden 2002. Varje år blir det alltid någon förbättring. Nu är L’Aiglon i gott skick så vårrustningen har blivit lättare.

Båtdata

Ägare Linus & Maud Ek
Anrop
Båttyp SK55
Byggnadsår 1916
Konstruktör Erik Salander
Varv Hästholmsvarvet
Ort Lidingö
Löa 13,25 m
Lwl 10,3 m
Bredd 2,35 m
Djupgående 1,78 m
Deplacement 4,59 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Plywood på ribb
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 55 kvm
Tecken i seglet 55, S45
Motor Saildrive 280
Sommarhamn Småängsviken
Vinterplats Tranebergs SS