Kajsa
Kajsa beställdes hösten 1917 av Göteborgsprofilen Ivar Lignell som seglade henne framgångsrikt några år innan hon kom till Stockholm. Där har hon haft ett antal ägare, t.ex. Ivar Wibom i slutet av 1920-talet under namnet Wi och A. Andersson åren 1933-52, då med namnet Ann-Gun.
Georg Hagström med familj köpte Kajsa 1966 och brodern Carl-Johan kom med som delägare 1969. De senaste 40 åren har sonen Martin tagit allt större del i Kajsa. Vi använder Kajsa huvudsakligen som familjeseglare i Östersjöns mellansvenska och finska skärgårdar och seglar ofta Kryssarklubbens 24-, 48- eller 72-timmars på vår och höst. Under perioden 1966-84 seglade vi Kajsa relativt mycket med uppemot 90 seglingsdagar och 300-400 personövernattningar per säsong.
Under våren 1985 började Kajsa renoveras med ny kölplanka och roderstäv samt omkonstruktion och omgjutning av köl. Jobbet blev inte klart till sommaren och snickarna Thomas Larsson och Harry Johans föreslog då att vi själva skulle byta några rostiga bottenstockar och spant. Det blev ett tidsödande fritidsarbete som tog flera år och som innebar att hon tömdes på insidan och ca 50 spantpar och bottenstockar byttes till rostfritt.
Efter renoveringen rappade kranvajern ur sitt fäste vid sjösättningen 1990 vilket ledde till besvärande skador på ruff och däcksbalkar. Med blygsamt bidrag från ansvarigt försäkringsbolag byttes översta bordet, kvarvarande rostiga laskbrickor, samtliga däcksbalkar och däcket gjordes med två lager kryssfanér i björk. Sedan nåtlimmades friborden som torkat något efter flera år på land. En flushdäckad Kajsa sjösattes 1992. År 1998 hade hon fått ny ruff, sittbrunn, motor och inredning.
Efter de stora renoveringarna har vi fortsatt segla som tidigare dock i något mindre omfattning samtidigt som hon allteftersom fått moderniteter såsom kylbox, toalett, el och elektronik.
Båtdata
Ägare | Georg, Carl-Johan och Martin Hagström |
Anrop | 070-5958126 |
Båttyp | SK75 |
Byggnadsår | 1918 |
Konstruktör | Erik Salander |
Varv | Hästholmsvarvet |
Ort | Lidingö |
Löa | 16,30 m |
Lwl | 11 m |
Bredd | 2,60 m |
Djupgående | 1,95 m |
Deplacement | 7 ton |
Material i skrov | Furu |
Däck | Plywood |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 75 kvm |
Tecken i seglet | 75, S5 |
Motor | Nanni diesel 27 hk |
Sommarhamn | Ornö, Söderviken eller Korpholmen, Blidösund |
Vinterplats | Bergviksvarvet |