Galatea

Galatea_webb

Galateas historia började då hon byggdes i Östhammar efter ritningar av Jac M. Iversen 1946, en av dåtidens mest kända konstruktörer. Byggmaterialet i skrovet blev furu på stål- och ekspant. Översta bordet gjordes i mahogny och däcket i oregonpine med ett dukat rufftak.

Den förste ägaren var disponent Eugen Scharrer i Stockholm, en affärsman med tyskt påbrå. En skröna säger att han arbetade för tyska underrättelsetjänsten och var tvungen att fly hals över huvud efter krigsslutet. Båten köptes tillbaka av Jac M. Iversens kontor och fick namnet Waikiki. 1947 såldes hon till en direktör Gerell i Stockholm och fick det nya namnet Gin. Jollen döptes passande till Tonic. Redan året efter blev bokförläggaren Karl Sörlin i Norrköping ägare och nytt namn blev Burrebuse. Carl Sörlin var med och startade bokförlaget Rabén & Sjögren och det var han som fick besök en dag av en ung dam som hade ett bokmanus under armen som hon undrade om förlaget ville ge ut. Den unga damen hette Astrid Lindgren och manuset var Pippi Långstrump. Hon lär dessförinnan ha varit hos Bonniers Förlag men fått nobben.

Karl Sörlin var inte särskilt seglingskunnig utan köpte båten för att det var mode med segelbåtar i umgängeskretsen på den tiden. Inhyrda gastar skötte seglingen och emellanåt även Thor Sörlin som är brorsson till Karl och var med och gastade som artonåring på båten. Thor har berättat att båten såldes 1951 ett år efter farbroderns bortgång. Det är för närvarande okänt vad som hände med henne fram till 1961 då hon förvärvades av Arne och Birgitta Nilson som seglade henne under namnet Arngita. Paret behöll båten fram till 1971 då Anders och Marie, efternamn okänt blev nya ägare och döpte henne till Andmarie.

1976 kom hon till Vikingarnas Segelsällskap på Djurgården i Stockholm där hon fortfarande har hemmahamn. Ulf och Agneta Leander, Bo och Olle Steinholtz köpte henne och kom på namnet Galatea efter en grekisk havsnymf. De lade ner tid och omsorg på henne och höll alltid hennes skick i topp.

Mellan 1987 och 1999 var paret Olle Steinholtz och Elise Einarsdotter ensamma ägare och använde Galatea för att kryssa mellan svenska och finska hamnar då de spelade på åtskilliga jazzfestivaler. Paret är jazzmusiker till yrket och båten tjänstgjorde som ”replokal” åt Olle som spelar kontrabas. En egenhändigt konstruerad sådan har nämligen funnits med ombord.

Anne-Lise och Göran Ek ägde Galatea mellan 1999 och 2003. De lät sy upp nya segel, renoverade däcket, dukade om rufftaket, installerade toalett och uppdaterade riggen. I dessa arbeten var Olle och Elise samt Thomas Larsson mycket behjälpliga både med råd och aktiv hjälp.

Moderniseringarna har gjorts med tanke på att behålla så mycket som möjligt i original. Motorn har nu tjugo år på nacken men fungerar utmärkt.

Under sensommaren 2003 fick vi möjlighet att köpa Galatea och ser nu fram emot många härliga seglatser med denna välseglande och vackra båt.

Tilläggas kan att Galatea även har en tillhörande spantlös jolle av Segebadens modell om vilken det står omnämnt i tidningen Till Rors nr 4 från 1946 där ritningen till denna Iversenkryssare lanseras för första gången.

Båtdata

Ägare Regine Larsson
Anrop 070-812 17 74
Båttyp Ö10
Byggnadsår 1946
Konstruktör Jac M Iversen
Varv Östhammar
Ort Stockholm
Löa 11,33 m
Lwl 7,85 m
Bredd 2,6 m
Djupgående 1,65 m
Deplacement 6 ton
Material i skrov Furu och mahogny
Däck Oregon pine
Riggtyp
Segelyta(stor+fock) 45 kvm
Tecken i seglet Ö10, S5
Motor Yanmar 15 hk
Sommarhamn
Vinterplats Vikingarnas Segel Sällskap