Marga IV
När familjen Widstrand köpte Marga IV 1997 hade båten stått på land sedan 1967, det var i princip ett tomt skal utan köl, mast och rigg men med 60 procent av originalinredningen i behåll. Däcket var bytt med 12 mm pärlspontad gran under 12 mm plywood, men där hade orken trutit för de tidigare ägarna.
Efter transporten från Göteborg till Stockholm började renoveringen. I princip är bara friborden och ruffsargarna original. Hela botten inklusive bordläggning, stävar, kölplanka, spant och bottenstockar är bytta.
Marga är byggd 1920, samma år som Britt-Marie, men en och en halv meter kortare.
Hon var tänkt för Västkustens lite tuffare vatten och fick därmed ett avstånd mellan spanten på 48 cm medan systerbåten Britt-Marie har 50 cm. Hon är också något bredare och fylligare i mittsektionen. Men medan Britt-Marie byggdes om på 70-talet med djup bulbköl och en större segelyta på 120 kvadratmeter är renoveringen av Marga mer trogen originalet, bortsett från kölpartiet som blivit bredare för att undvika svajköl.
Marga är extremt lång och smal så för att öka vridstyvheten har hela utsidan av skrovet förstärkts med glasfiber och epoxi.
Den 10 juni 2016 sjösattes Margra IV och första seglingssäsongen blev framgångsrik bland annat med en förstaplats på ÅF Inshore Race och en tredjeplats på Sandhamnsregattan.
Till säsongen 2017 kom mer inredning på plats.
Båtdata
Ägare | Henrik Widstrand |
Anrop | 070-5534233 |
Båttyp | SK95 |
Byggnadsår | 1921 |
Konstruktör | Holm |
Varv | Holms Båtvarv |
Ort | Gamleby |
Löa | 19,87 m |
Lwl | m |
Bredd | 2,68 m |
Djupgående | 2,30 m |
Deplacement | 9,5 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Plywood/Oregon pine |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 95 kvm |
Tecken i seglet | 95, S9 |
Motor | Lombardini 40 hkr |
Sommarhamn | Åkersberga |
Vinterplats | Åkersberga |