Thalatta

Thalatta_SK55

Thalatta beställs 1911 av Löjtnant John Höglund och byggs på Holms varv i Gamleby tillsammans med tre liknande systerbåtar vintern 1911/12. Höglund seglar henne på internationella regattan 1912 i Nynäshamn, där han kommer på 6:e, 2: och 1:a plats (den sista placeringen på ”långseglingen” till Sandhamn).

1915-1931 ägs hon av ingenjör K A Giöbel från Oskarshamn. 1931-34 äger ingenjör Carl Drakenberg, en pensionerad VD från Neptunbolagen i Stockholm henne, vars son Erik övertar henne när Carl avlider. Han byter 1938 in henne på Holms varv, då han beställer en havskryssare han också namnger Thalatta.

Ägarlängden är därefter något oklar, eventuellt ägs hon en tid av varvssläktningen Magda Holm. 1962 äger greve K Mörner henne, då med namnet Demimonde. Tidigt sjuttiotal går hon bermudariggad i Stockholm under namnet Gasackumulatur IV, ägd av Thomas Paulin.

Vintern 1974-75 köper Hans Byström, Bertil Johansson, Bengt Ekdahl och Rolf Jönegård i Limhamn henne och hon namnges Enkelröfven. Rolf säljer 1975 sin del till övriga delägare. I slutet av 70-talet plastas skrovet på varv. 1987 kliver Bengt Ekdal av som ägare. 2012-2013 ägs hon ensam av Bertil Johansson.

2013 köper Bobby Cyrus och Lars Nordlund, Stockholm, henne för 2 kr för att rädda henne från upphuggning. De riggar om henne till den ursprungliga gaffelriggen och reparerar upp henne till bruksskick och ger henne åter namnet Thalatta.

2013 köps hon av Kurt Rasmussen, Clas Stenberg och Christopher Hillman, som helrenoverar henne under vintern 2013/14. Ny rigg, däck och ruff konstrueras. Thalatta bär nu även klyvare på peke.

Båtdata

Ägare Kurt Rasmussen, Clas Stenberg
Anrop
Båttyp SK55
Byggnadsår 1912
Konstruktör Gustaf Schüssler
Varv Holms Yachtvarv
Ort Gamleby
Löa 14,00 m
Lwl 11,0 m
Bredd 2,49 m
Djupgående 1,5 m
Deplacement 4,7 ton
Material i skrov Plast/trä
Däck Ask på plywood
Riggtyp Gaffel
Segelyta(stor+fock) 85 kvm
Tecken i seglet
Motor Craftsman 42 hkr
Sommarhamn Oxelösund
Vinterplats Oxelösund