Rival

Rival_600

Rival är en av de sista båtarna som är konstruerad efter 1920 års skärgårdskryssarregel, som är den regel som har gett de mest extrema skärgårdskryssarna. Rival är beställd av Ejnar Aarsleff och är ritad speciellt för att segla ifrån 40:an Yrsa i seglingarna om 40-pokalen 1925. Hon lyckades men blev besegrad av 40:an Zuleika (ritad av Estlander).

Båten byggdes på Norrtälje båtvarv som på den tiden drevs av Yngve Holm. Yngve var äldre bror till den mer kände konstruktören Tore Holm i Gamleby. Båten är byggd av afrikansk mahogny på basade ekspant. Ursprungligen drevades och kittades skrovet för att hålla tätt och hon målades gräddvit. Detta är en mycket ovanlig byggnadsmetod för en skärgårdskryssare, men det har uppenbarligen fungerat bra eftersom båten finns kvar i gott skick medan de flesta samtida 40:orna är borta. Rival har som de flesta båtar genomgått en del renoveringar, bl.a. är däcket, kölpartiet och bottenstockarna bytta. Friborden är nåtlimmade för att de skall hålla bättre och kunna vara fernissade.

SK40 är fortfarande en mycket aktiv kappseglingsklass på sjöarna i södra Tyskland och Österrike. Det finns i dag betydligt fler kappseglande 40:or i Tyskland än i Sverige. De flesta snabba svenska 40:orna har exporterats, Rival är därför en av de få riktigt extrema 40:orna som finns kvar i Sverige.

Rival har alltid varit en snabb båt som är nästan oslagbar på en kryss och slör i mellanvind, då hon kan krängas ned så att hon får en lång och symmetrisk vattenlinje. I grövre sjö gör hon som alla riktigt smala skärgårdskryssare – går rakt genom vågorna.

Båtdata

Ägare Anders Stenhols
Anrop 070-976 78 15
Båttyp SK40
Byggnadsår 1925
Konstruktör Yngve Holm
Varv Norrtälje Yachtvarv
Ort Norrtälje
Löa 14,80 m
Lwl 9,5 m
Bredd 2,02 m
Djupgående 1,70 m
Deplacement 3,0 ton
Material i skrov Afrikansk mahogny
Däck Oregon pine
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 40 kvm
Tecken i seglet 40, S10
Motor
Sommarhamn
Vinterplats