Galento
Någon historia om Galento har vi ännu inte fått fram. Hur och när Galento kom från USA till England, där Birkagården köpte henne, är okänt. Birkagården döpte Galento efter en boxare som hette Tony Galento som var kort och rund men en tuff tungviktare.
Innan Galento kom till Sverige hade riggen ändrats från gaffel till Bermuda. En genomgripande renovering har gjorts någon gång under 60- eller 70-talet. Tyvärr ägnade man sig inte åt skrovet utan mer åt däck och inredning, vilket betydde att när vi köpte Galento var det början på en tidskrävande renovering.
Från hösten 1991 fram till våren 2002 stod Galento på land. Vi började med att byta kölen och allt som hör dit, sambord, bottenstockar, kölbultar, dödträ, roderstäv, hjärtstock och förstäv. Efter hjälp och konsultation av Harry Johans fortsatte renoveringen med spant, akterspegel och ca 80 m bordläggning. Den nya bordläggningen är limmad och resterande bord nåtfrästes och skruvades om. Före sjösättning monterades ett nytt roder och en ny drivlina. Återstående arbeten är att bygga, återställa och renovera inredningen.
Ägarlängd
1936 – 1950-talet USA, England
1950-talet – 1960-talet Birkagården Sverige
Erik Dellner Saltsjöbaden
Andrén Stockholm
Robert Hansson Stockholm
1988 – Bengt Magnusson Ekerö
Båtdata
Ägare | Bengt Magnusson |
Anrop | 070-534 38 44 |
Båttyp | Kutter |
Byggnadsår | 1936 |
Konstruktör | |
Varv | |
Ort | USA |
Löa | 10,5 m |
Lwl | 0 m |
Bredd | 3,2 m |
Djupgående | 1,7 m |
Deplacement | 8 ton |
Material i skrov | Pine |
Däck | Teak |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 74 kvm |
Tecken i seglet | – |
Motor | BMW D35 35 hk |
Sommarhamn | SSS Rasta |
Vinterplats | SSS Rasta |