Vision
Även om Skärgårdskryssare var vanliga i Finland så var det första gången sedan trettiotalet som det beställdes en ritning på en Sk30 på hösten 1951. Knud H Reimers fick uppdraget av Dr. Gustaf Wangel, Helsingfors, att rita det som skulle bli L-1 Vision och få klassnummer 122. Vision byggdes på Wilenius båtvarv i Borgå, 50 km öster om Helsingfors vid Finska vikens strand. Wilenius båtvarv är ett traditionellt träbåtsvarv, som anlades vid Borgå västra åstrand år 1932. Omkring 430 träbåtar har byggts på varvet, allt från 40 fots havskryssare till mindre plywoodbåtar. Wilenius båtvarv var som störst i slutet av 1940-talet då det sysselsatte knappt 20 personer.
Första sommaren 1952 seglade båten i Helsingfors under Nylänska Jaktklubbens flagga. Det fanns vid denna tid få om ens någon Sk30 i Finland och frågan är om avsikten från Dr. Wangel var kappsegling i Sverige för att över tid bygga en klass i Finland. Under Visions första sommar i vattnet arrangerade Finland olympiska spelen i Helsingfors. Det var en tid när man la andra världskriget bakom sig och bjöd in Tyskland och Japan att ta del i den olympiska gemenskapen. Även Kina var inbjudna men de anlände för sent, när tävlingarna redan var avgjorda. Sovjetunionen deltog för första gången och för Finland var den stora grannen i öster en maktfaktor att förhålla sig till. Dr. Gustaf Wangel tog med gäster i form av deltagare från de olympiska spelen.
Denise Norton, 18 år, simmerska från Adelaide, Australien, kom ombord på Vision där även Gustafs son Anders Wangel, 18 år, var ombord. De seglade hela eftermiddagen och enligt vittnesmål var de förkrossade när de skildes åt. Därefter följde fyra år av brevväxling under det att Anders avslutade sina studier i medicin vid universitetet i Helsingfors.
Sommaren 1955 firade KSSS 125 år som segelsällskap. Detta högtidlighålls på flera vis, bland annat med ett extra fokus på regattor i Sandhamn, Pokalsegling avseende Internationella 30 kvm Pokalen 15 – 17 juli samt Sandhamnregattan 21 -23 juli. Sk30 S 192 Tintomara vinner Pokalen överlägset medan Vision med Gustaf och Anders seglar sig till en vinst med serien 1 – 2 – 1 i Sandhamnsregattan. Året efter den framgångsrika Sandhamnsregattan har brevväxlingen utmynnat i att Anders Wangel reser till Australien 1956 för att gifta sig med simmerskan Denise.
Dr. Gustaf Wangel fortsätter att framgångsrikt segla Vision till seger i bland annat Ulvöregattan 1964. I mitten av sextiotalet försvinner Vision från resultatlistorna och Dr. Gustav Wangel går bort 1973. Anders seglar aktivt jolleklasser i Australien och vinner VM i 420 på hemmaplan 1973 i Adelaide. Denise och Anders får 3 barn som aktivt deltar i kappsegling både i Australien och Finland. Vision kommer till Sverige vid flera tillfällen och 1991 seglas klassmästerskapen på Broken utanför Nyköping. Många svenska skärgårdskryssare-seglare minns familjen Wangel och Vision även om om resultaten kanske uteblev vid detta tillfälle. Året därpå, 1992, seglas Sk30 Europa Cup i Nynäshamn och Vision är på plats med nya segel. Detta resulterar i en sextondeplats i hård konkurrens. Året därpå, 1993, så skadas Anders Wangel i en trafikolycka vilket gör att Vision blir liggande på familjens sommarställe utanför Jakobstad i Österbotten, Finland.
Det var där jag fann henne genom efterforskningar kring Reimers konstruktionsarbete. Familjen var mycket vänlig genom alla kontakter men initialt ovilliga att avyttra båten. Efter många kontakter, samtal och korrespondens så kom det till slut ett efterlängtat mail från Denise Norton Wangel, 90 år: “I agree to sell my boat Vision”.
Jakobstads Båtvarv gick igenom båten under våren 2024 och genomförde en total linolje-/blymönje-behandling under vattenlinjen. Vision hade klarat de 29 åren på land förvånansvärt bra och fredagen den 28 juni seglar jag över Norra Kvarken mot Umeå. Efter två veckors segling längs kusten har Stockholms skärgård fått ytterligare en Sk30 som kommer att kappsegla i klassiska regattor. Debuten skedde på Skärgårdskryssarens dag och därefter togs båten upp hos Nypan på Hummelmora Varv. Fokus den första vintern 2024/25 kommer att vara däck samt utrustning för segling som skall uppdateras för att möta moderna krav.
Läs gärna mer om Vision på www.sk30-vision.se
Båtdata
Ägare | Bengt Sareyko |
Anrop | 070-7794785 |
Båttyp | Sk30 |
Byggnadsår | 1952 |
Konstruktör | Knud H Reimers |
Varv | Wilenius Båtvarv |
Ort | Borgå, Finland |
Löa | 12,75 m |
Lwl | 8,87 m |
Bredd | 2,17 m |
Djupgående | 1,55 m |
Deplacement | ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 30 kvm |
Tecken i seglet | 30 L1 |
Motor | |
Sommarhamn | Svinninge |
Vinterplats | Hummelmora varv |