Sassan
Sassan är till salu!
6mR-Yachten Sassan byggdes 1914 på Neglingevarvet på beställning av Gustaf Cedergren. Sassan byggdes i en serie av 3 båtar. 1912 kom Sass, 1913 byggdes Sassa och slutligen byggdes Sassan som en av de första svenska yachterna med bermudarigg. Hon kappseglades med John ”Glas Kalle” Carlsson vid rodret och skickades som svensk utmanare till Entonnarpokalen i England 1914 men kriget avbröt kappseglingarna.
Efter några år tog Glas Kalle över Sassan och seglade henne till sin död 1935. Han lät bygga en ruff, målade henne vit och kortade av mast och bom. Vem som ägde henne 1935 till 1950 är okänt men 1955 säljs hon i Västerås av en Drakenberg, köpare är Karl-Erik och Marianne Hagbarth. Sassan seglades av familjen i 15 år med Djurö och Uppsala som bas, hon seglade många 24 timmars-seglingar men i övrigt blev det familjeseglingar i Stockholms skärgård. 1970 köpte familjen Fiorella, en Reimersritad Blue-Peter och sålde Sassan.
Hon hamnade i Södra Stockholm hos Lars Göran Larsson som seglade henne i några år för att i sin tur sälja henne till en man i Djursholm. Christer Ulvås med ett släktskap till Glas Kalle tog sedan över denna förfallna dam. I Christers regi började en omfattande renovering, då Thomas Larsson bytte kölplanka och roderstäv i början på 1990-talet. Detta arbete avstannade dock och efter att ha flyttats till Tufva marin och nästan eldats upp där såldes hon 2009 till nya ägare som i sin tur lät flytta henne till Färingsö.
I juni 2013 överlåts Sassan till Lars Hagbarth. Renoveringen startade i augusti och utförs av Lars Hagbarth med dotter Karolina. Thomas Larsson bistod med råd. Bengt Lindholm anlitades för att rita ny rigg och sy nya segel. Niclas Skärlund hjälpte till med historiesökning. Pierre på Råseglarhuset hjälpte med beslag och ytbehandlingsråd. Båtgrannar i Uppsala bistod med hjälp och goda råd.
Sjösättning efter nästan 30 år på land var i slutet april 2014 och hundraårsdagen firades i sjön.
Båtdata
Ägare | Lars Hagbarth |
Anrop | 070-686 34 00 |
Båttyp | 6mR |
Byggnadsår | 1914 |
Konstruktör | Axel Nygren |
Varv | Neglinge |
Ort | Stockholm |
Löa | 10,7 m |
Lwl | m |
Bredd | 1,65 m |
Djupgående | 1,65 m |
Deplacement | 3 ton |
Material i skrov | Mahogny på ekspant |
Däck | Mahogny |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | kvm |
Tecken i seglet | 6 |
Motor | elmotor Greenline |
Sommarhamn | Uppsala |
Vinterplats | Uppsala |