Princess Svanevit
Princess Svanevit är en mytomspunnen jakt. Hon är den längsta 12mR som någonsin byggts och Erik Åkerlund låter beställa henne för att hon ska locka utländska deltagare till Jubileumsregattan under KSSS:s 100-årsjubileum 1930. Hon får en inredning smyckad med intarsior av en av tidens största konstnärer, Ewald Dahlskog, för att samtidigt visa omvärlden kvaliteten på svenskt konsthantverk.
Redan 1934 får hon en ny ägare, Ernhold Lundström i Malmö som äger henne i tjugo års tid, till sin död 1954. Hon är till salu under ett par år, då hon bl a ligger hos Tore Holm på Yachtvarvet i Gamleby, innan Nils Gäbel i Saltsjö-Duvnäs köper henne och ger henne namnet Silvervingen X. Han seglar ner henne till Medelhavet där engelsmannen Harry Hyams ser henne i hamnen i Palma på Mallorca på hösten 1958. Hon seglas direkt till Camper & Nicholsons shipyard i Gosport för ombyggnad. Därefter blir hennes hemmahamn Port Hamble utanför Southampton där hon under namnet Barranquilla tillhör Royal Southern Yacht Club.
Under åren florerar otaliga rykten om vart den vackra jakten egentligen tog vägen, men efter långt och tålmodigt letande lokaliseras hon till en kaj på den engelska sydkusten. Därpå följer årslånga diplomatiska förhandlingar med Mr Hyams och hans advokater innan affären slutligen är i hamn. Princess Svanevit återkommer till Sverige i augusti 2017 och genomgår en omfattande renovering tillbaka till originalutförandet på Stockholms Båtsnickeri i Fisksätra. Hon sjösattes skrovfärdig i juni 2022 och seglade i oktober.
Tillsammans med de andra båtarna i denna matrikel representerar Princess Svanevit ett kulturarv som är nästan helt okänt hos allmänheten. Av de tusentals båtar som har lämnat – och fortsätter att lämna – Sverige för utlandet, är Princess Svanevit en av få som har återkommit. Hon kommer under ett antal år att vara ideellt ägd med missionen att öka intresset för de svenska klassiska båtarna, motor- såväl som segelbåtar.
Länk till den officiella sajten.
Båtdata
Ägare | Stiftelsen Princess Svanevit |
Anrop | |
Båttyp | 12mR |
Byggnadsår | 1930 |
Konstruktör | Gustaf Estlander |
Varv | Stockholms Båtbyggeri |
Ort | Saltsjöbaden |
Löa | 21,96 m |
Lwl | 13,95 m |
Bredd | 3,57 m |
Djupgående | 2,70 m |
Deplacement | 27 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Oregon pine |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 182 kvm |
Tecken i seglet | 12, S2 |
Motor | |
Sommarhamn | |
Vinterplats | Stockholms Båtsnickeri |