Monique IV
Båten är den första internationella 5.5:an som byggdes i Sverige och var den enda som seglade 1950. Hon fick därför kappsegla mot 5.5:or från övriga Norden. Även om hon var den första som byggdes i Sverige importerades det en norskbyggd båt innan hon var klar och hon fick därför segelnummer S2. Båten har haft flera namn inklusive Monique IV men på mätbrevet från augusti 1956 står det Alaeris.
På 1970-talet låg hon på Neglingevarvet för översyn av en skada från en grundstötning. Ägaren hade emellertid inte råd att lösa ut henne utan hon övertogs av varvet och användes av de anställda.
Senare på 1970-talet försågs hon med ruff och övertog en av Lasse Thörns aluminiummaster från någon av Rush-båtarna.
I början av 80-talet välte hon på land efter en slarvig pallning, Hasse Samuelsson köpte båten av försäkringsbolaget och renoverade henne samt återställde henne till ett skick som mer liknade det ursprungliga. Fyra bord och ett antal spant byttes, ruffen togs bort och ersattes med dubbla sittbrunnar och ett nytt däck lades av två lager epoxilimmad plywood med skarndäck i mahogny.
Båten är utrustad för att vara extremt lättseglad och ska med enkelhet kunna hanteras av en person. Focken är självslående och försedd med rulle.
1998 köptes båten av Anders Waern och flyttades till Skeppsmyrorna. Han bytte ett par bord i botten och några knäckta spant. 5.5:orna är tunt byggda för att vara lätta och snabba.
Ägarlängd:
1950-53: Bertil Svalander
1953-61: Frey Hagermann
1961-?: Bo Callert
80-talet: Hans Samuelsson
1998-2014: Anders Waern
2014 – : Dick Larsson
Båtdata
Ägare | Dick Larsson |
Anrop | 070-632 83 33 |
Båttyp | Int 5.5m |
Byggnadsår | 1950 |
Konstruktör | Tore Holm |
Varv | Holms Yachtvarv |
Ort | Gamleby |
Löa | 10 m |
Lwl | 6,8 m |
Bredd | 2 m |
Djupgående | 1,45 m |
Deplacement | 0 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Plywood och mahogny |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 30,5 kvm |
Tecken i seglet | 5.5, S2 |
Motor | Utombordare |
Sommarhamn | |
Vinterplats |