Peel
Kostern Peel är till salu!
Segelsällskapet Fram lottade 1941 ut en klinkbyggd K25:a ritad av Arvid Laurin. Kostern vanns av Gösta Helanders som sålde båten vidare till Patrik E. E. Lithander, som gav henne namnet PEEL efter sina initialer. 1943 köptes Peel av John Andersson, kontraktet skrevs på en servett på en restaurang i Strömstad. John seglade kostern till Göteborg, de behöll namnet då de tyckte namnbrädan var så fin. Hon seglades med SSF 87 i seglet, några klasstecken fanns inte på den tiden. 1948 ville Johns ena son ha en egen båt och K25.an såldes till Stockholm men namnet behöll man till nästa båt.
Enligt uppgift vann John en B22 på Segelsällskapet Viken Ägirs lotteri. John ville beställa en ny koster istället för skärgårdskryssaren och skrev därför till finansministern för att slipa betala vinskatt. Detta lyckades och det fanns därför pengar att låta bygga en ny Peel.
Bröderna Ohlsson ritade Peel och enligt sonen Erik besökte deras pappa ofta bröderna under tiden som ritningarna togs fram. Peel byggdes 1949 – 50 på Alf Håmans varv på Hisingen, där Arken ligger idag. Enligt uppgift hette han som byggde båten Fagersröm medan Håman gjorde inredningen. Det byggdes få båtar där. Alf Håmans pappa var inredningssnickare och byggde fartygsinredningar där Femman ligger idag och det verkar som Alf jobbade med det i början. Alf Håmans varv skall ha varit förebild till Marianne Ekmans roman om Simon och ekarna.
Som de flesta Framkostrarna jobbade deras ägare på varven i Göteborg, därför kunde John gjuta kölen på Götaverken. Något med formen gjorde så kölen blev 200 kg tyngre än på ritningen, en del av förklaringen till att Peel är så styv som hon är. Peel har dessutom ett väldigt platt/u-format nollspant, vilket gör henne extremt styv så att gå på hennes däck är som att gå på ett skepp. Peel är byggd både i finare material och något kraftigare dimensioner än specifikationen. Byggd i den bästa kärnfura på ek, pinedäck som numer är dukat, mahogny som sägs vara den bästa afrikanska som gick under namnet Grand Bassam (i vilket fall är den fantastiskt fin och luktar som den ska). Rufftak i pine på askbalkar).
1957 köpte sonen Erik Peel, han var 15 år när hon byggdes. Han seglade henne tillsammans med sin nyblivna fru till 1961 då en god vän, Gösta Olausson, köpte henne för 13.500 kr, vilket räckte till tomt och sommarstuga innanför Marstrand. Gösta behöll namnet och Peel i 12 år. Gösta dukade det ständigt läckande pinedäcket samt gjorde en rad både lyckade och mindre lyckade ändringar. Till och med en motor skaffades, en Seagull, vilken låg stuvad i förpiken.
1972 köpte Fred och Susanne henne och de fick för sig att minska segelytan något, framför allt storseglet. De separerade och sålde Peel vidare till Mats Berggren 1975. Mats sålde vidare 1978 till Kennet Lexell, som sålde 1980 till Lars Sestervik. När jag tog över Peel hade hon ett rätt dåligt segelställ (det något mindre och utan akterrunda) men seglade ändå bra, framförallt över 8 m/s då hon var i princip färdigrevad. 1981–82 bytte jag kölbultar och roderbeslag till syrafast A4. 1982 på försommaren bröt jag masttoppen på Anholt, lyckades laga den och seglade hem, reparerade masten i Kungsviken för att i augusti bryta masten ordentligt varpå allt åkte i havet. Osborne Ralph ritade då en ny rigg som var hämtad från hans egna K25:a Sunbeam. Jag hade som krav att jag ville ha en högre fock för att kunna segla på bara focken, vilket är fantastiskt då man lägger till eller ut. Han ritade en onödigt hög kaltopp vilket gjorde att alla senare segelställ fick ett större storsegel.
Peel bär sitt krysställ utmärkt då hon är så styv. Hon har knappt 22 i storen och knappt elva i focken i effektiva kvm, vilket motsvarar ca 26,7 i raka mått (enligt reviderad regel får hon ha 27 kvm) och ca 33 effektiva om jag kommer ihåg rätt. Den gamla masten var massiv i gran med rätt klena beslag i A2. Ragnar Johage (sista mastmakaren i Sverige) byggde en ihålig mast i Spruce med en masttopp i ask. Man kan impregnera (och lufta) med rå linolja genom ett hål i toppen och ut i roten så masten håller sig mjuk inifrån så som en trämast skall vara. Kent på CM Hammar gjorde nya fantastiska beslag i syrafast med beslagen från Sunbeam som förebild. Kent ringde mig och frågade om det gjorde något om beslagen blev symmetriska (vilket originalen inte var). Samtidigt bytte jag ruffskotten till kraftig marinplywood av bästa kvalité (de gamla var lamellträ). Hammars gjorde nya röstjärn i A4 som sitter i spant, ruffskott, balkvägare och däcksbalkar, de är urstarka. Johage gjorde valv under masten i ask och mahogny så Peel är helt stum under masten, dessutom förlängdes bommen. Mats Sjögren på Vingasegel sydde de första två segelställen jag beställde. Vintern 91 gjordes en omfattande renovering på ca 1500 timmar, dukade om däcket, gjorde rostfria, laserskurna ramar till ventilerna i ruffen, byggde om sittbrunnen, ny förpikslucka och båge till sprayhood, slipade ner skrovet så man skymtade träet, gjorde ren järnkölen, bytte avbärare till A4 fotlist och avbärare i teak, förstaget flyttades fram nästan 2 dm m.m. Nya försegel beställda av Håkan Erneborn som visade vad en bra segelmakare betyder, först en 100 procent senare en 110 procent, båda i dacron.
Runt 2005 köpte jag nytt ställ i crusinglaminat från Marinex (där Håkan jobbade) då ritade jag segelstället som jag ville ha det men fick inte riktigt akterrundan så stor som jag önskat. Men Peel seglade som aldrig förr, seglade om massor av båtar jag inte gjort tidigare. Så ca 2015 var det dags igen då jag gjorde nya backstag med selftailingwinchar med nya beslag flyttade akterut så de gjorde någon riktig nytta. Nya block och skenor från Lewmar och nytt ställ från Elvström i Epex, ny stående och löpande rigg. Dyform i förstaget, skot och backstag i Dyneema. Nu seglar Peel ännu bättre än vad jag trodde var möjligt, dessvärre är hon knappt seglad efter den här tiden, så segel, rigg, beslag, m.m. är som nytt.
Hösten 2021 hade jag besök av Erik som var 15 år när pappa John beställde Peel, han grät när han fick se henne igen, som han tyckte såg finare ut än någonsin.
Peel är till salu till rätt köpare:
Kontakta Lars Sestervik 0708-472426,
Båtdata
Ägare | Lars Sestervik |
Anrop | 0708-472426 |
Båttyp | K22 |
Byggnadsår | 1950 |
Konstruktör | Br. Ohlson |
Varv | Åmans Varv |
Ort | Göteborg |
Löa | 7,35 m |
Lwl | 6,85 m |
Bredd | 2,35 m |
Djupgående | 1,4 m |
Deplacement | 2,8 ton |
Material i skrov | Furu |
Däck | Dukat oregonepine |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 26,8 kvm effektiv 33 kvm |
Tecken i seglet | K22, S7 |
Motor | Elmotor |
Sommarhamn | Sesterviken |
Vinterplats | Sesterviken |