Ellinor
Båten beställdes av ingenjör Roy Swanson från Sollentuna och är inmätt första gången 15 september 1957. Roy döpte jakten till Seléne och hade henne i Brunnsvikens SS. Efter Roy ägdes båten av konstnärinnan Siri Derkerts son. Sedan ägde Birger Hansson båten fram till år 2000 då båten köptes av Rickard Holmlund, som döpte henne till Ellinor.
År 2018 köpte nuvarande ägaren båten. Hon har därefter totalrenoverats under vattenlinjen. Ny kölplanka, ny roderplanka, nytt roder, nya bottenstockar, spant byts ut, kölen blästras samt epoximålas, osv, osv. Gamla Götamotorn tas ut, in med ny elmotor ifrån Torqeedo med pod drev. Nya segel ifrån Gransegel.
Båtdata
Ägare | Per Gustavsson |
Anrop | |
Båttyp | Nordisk Kryssare 5½ |
Byggnadsår | 1956 |
Konstruktör | Bertil Bothén |
Varv | Bröderna Erikssons Båtbyggeri |
Ort | Strängnäs |
Löa | 10,7 m |
Lwl | – m |
Bredd | 2,10 m |
Djupgående | 1,5 m |
Deplacement | 3,5 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Pine |
Riggtyp | Bermuda (7/8) |
Segelyta(stor+fock) | 35 kvm |
Tecken i seglet | 5½, S40 |
Motor | Torqeedo Cruise 4.0 Fixed Pod |
Sommarhamn | Yxlö |
Vinterplats | Yxlö |