Byggdes som lottbåt till Göteborgs Segel Sällskap 1894. Försåldes redan 1895 till Jönköpings SS, därefter till Vadstena SS.
Originalutförande med slätt däck, förutom ruff och minimal rorsmansbrunn. Ändrades troligen i början av 1900-talet, då förpikslucka och större sittbrunn kom till. I detta skick seglade hon i Vättern fram till 1908, därefter kom hon till Stockholm.
Ägdes mellan åren 1921-1955 av bröderna Ragnar, Thorsten och Herbert Wallgren. 1955 hamnade hon, antagligen i ett mycket bedagat skick på Hedelins varv, Svartsö, där hon förbyggdes/gravt förvanskades.
Efter en mörk period i historien förvärvades hon av Petter Falck och Catarina Lewenhaupt 1975. Riggades tillbaka till gaffelrigg och sattes i någorlunda skick på Neglingevarvet året därpå.
Nuvarande ägaren köpte båten 1984. Bel´Rose har sedan dess haft hemmahamn Mölle. 2019-2020 återställdes båten till originalskick av bröderna Martin och Mathias Ravanis på Nyhamns såg&båtbyggeri, Bräcke. Renoveringen erhöll 2021 Classic Boat Award.
Båtdata
| Ägare | Henrik Bager |
| Anrop | |
| Båttyp | Klipper |
| Byggnadsår | 1894 |
| Konstruktör | Albert Anderson |
| Varv | Petter Eliasson |
| Ort | Göteborg |
| Löa | 9,15 m |
| Lwl | 5,85 m |
| Bredd | 2,25 m |
| Djupgående | 1,20 m |
| Deplacement | 3,5 ton |
| Material i skrov | Ek |
| Däck | Oregon pine |
| Riggtyp | Gaffel |
| Segelyta (stor+fock) | 55 kvm |
| Tecken i seglet | |
| Motor | Albin O-1 |
| Sommarhamn | Mölle |
| Vinterplats | Nyhamns såg&båtbyggeri |
