Galathea

Galathea är till salu

Mer information (PDF) (https://www.galathea.fi/wp-content/uploads/2024/05/Galathea-myyntiesite.pdf)

Foton från båten (https://www.galathea.fi/forsale/)

Jag är beredd att segla båten till Sverige på en ny hemort i juli.

Kontakter per e-post:

Pris 55 000 €

Galateas första seglingssommar var 1966. Båten byggdes på Storebrovarvet och var den elfte i serien. Modellnumret för båten var 308. Galathea ägs nu av den femte ägaren och sedan 2011 har båtens hemmahamn funnits i Finland.

Galatheas första ägare var båtdesignern Olle Enderlein. Ingrid Kaijser skriver i sin bok ”Vackra båtar seglar väl!” kort om Enderlein som seglade henne i några år, 1967–1968.

Under de första åren var Galathea i huvudsak en kappseglingsbåt. Detta beaktades i slutet av byggandet. Båten berikades för tävlingsbruk och det installerades en högre mast än normalt. Vid masten kopplingar mellan ruff och däck med särskilda stålstöd. Kölen fick också större vikt.
Enderlein tävlade lite. Den första bilden i Ingrid Kaisers bok är från ett familjealbum där Galathea seglade i Gotland Runt 1966. Båten klarade sig bra. Galathean har mätts in i klass III i Rorc-regeln (Royal Ocean Racing Club). År 1966 var Enderlein en ”suverän” vinnare i tävlingsklassen. Samma år vann båten seglingstävlingen Lidingö Runt enligt Lidingö Segelsällskaps system och Enderlein fick en ansedd Lidingöpokal.

Till skillnad från alla andra Havsörnen II valde man svart i stället för blå färg. Enligt traditionen var detta planerarens särskilda önskemål. Det byggdes cirka 70 Havsörnen II.

Båten är byggd i Hondurasmahogny på spant av ek. Det finns sex sovplatser.

Tre Doradeventiler fortsätter att hjälpa till med ventilationen. De ursprungliga instrumenten från Brookes & Gatehouse (vindmätare, hastighets- och loggskärmar) är inaktiverat. De har ersatts med instrument som motsvarar B&G:n.

Minnet av kolkaminen Tiny Tot är bara en plats klädd med en plåt. Skyffeln och borsten är kvar. Det ursprungliga ”kylskåpet”, dvs. ”islådan”, används fortfarande och jag har installerat en kylanläggning i den.

Båten har ursprungligen haft tre bronsvinschar. Två har ersatts med Lewmars vinschar men den tredje är fortfarande i drift (spinnakervinsch). Masten är original och bommen har bytts ut mot aluminium.

Enligt uppgifter var Havsörn II den första båten som Enderlein planerade med vindruta.

Efter 2011 har jag utrustat och renoverat båten mycket. Rullfock (Facnor) gör det lättare att segla. Elen har förnyats helt och båten har också landström. År 2021 tog jag itu med det 56 år gamla teakdäcket och byggde ett helt nytt teakdäcket. Båtbottnen har också rengjorts och impregnerats 2023–2024. Mahognydelarna restaurerades senast och betsades 2012 och 2022. Segel har förnyats 2022.

Galatheas ursprungliga svenska båtnummer är S-1034. För närvarande är segelbeteckningen FIN 11475.

Tillsammans med familjen seglar vi flitigt i Östersjöområdet. Största delen av seglingarna riktar sig till Finlands skärgård och Åland. Vi har ofta besökt Estland och Sverige på Gotland 2015 och Stockholms skärgård 2023.

Jag har deltagit i seglingstävlingen Viapory Trophy med Galathea flera gånger och vunnit Havsörnsklassen två år.

Båtens hemsida: www.galathea.fi

Tidigare ägare:
1966 Olle Enderlein, Stockholm (s/y Galathea)
1969 Gunnar Laurell, Uppsala (s/y Maruzza, SXK, Sjöbjörnen SKS)
1997 Johan A. Boström, Stockholm (s/y Senta och s/y Galathea)
2009 Rutger Henning, Stockholm (s/y Galathea)
2011 Janne Impiö, Helsingfors (Östa Helsingfors Segelsällskap, Sjöbjörnen)

Båtdata

Ägare Janne Impiö
Anrop +358-503306065
Båttyp Havsörn II
Byggnadsår 1965-66
Konstruktör Olle Enderlein
Varv Storebro Bruk
Ort Storebro
Löa 10,36 m
Lwl 7,4 m
Bredd 2,95 m
Djupgående 1,72 m
Deplacement 5,2 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Teak
Riggtyp Masthead
Segelyta(stor+fock) kvm
Tecken i seglet FIN 11475
Motor Yanmar 2GM20F
Sommarhamn Östra Helsingfors Segelsällskap
Vinterplats Lovisa