Bagatelle
Bagatelle är en kustkryssare baserad på Olle Enderleins ritning nummer 245. Hon beställdes år 1957 av direktör Gunnar Rydholm i Stockholm och byggdes av Thore Larsson och hans son Ante i Kungsviken på Orust. Bordläggningen tillverkades av hondurasmahogny som sågades till plank på över 11 meter. I varvets bevarade anteckningar som Ante skrev efter leveransen kan man läsa att Bella, som hon ursprungligen hette, avseglade från Kungsviken den 10 maj 1958 mot Stockholm.
År 1963 såldes båten till direktör Arne Hemmingsson och fick då namnet Bagatelle. Sommarhamn blev Saltsjöbaden/Älgö, medan Blombergs Båtvarv utgjorde vinterhamn fram till slutet av 1980-talet, då hon fick ny vinterplats i Saltsjöbaden i samband med att Thomas Frimansson tog över båten.
År 2011 såg jag en båtannons om att Bagatelle var till salu. Utan att egentligen ha en tanke på att byta ut min M25 Shamrock, åkte jag till Älgö för att träffa Thomas och Bagatelle. På vägen hem ringde jag min fru som visste att jag var och kikade på en båt. – Är du kär? frågade hon. Det blev affär kort därefter, och sedan dess har Bagatelle hemmahamn i Mälaren.
När jag efter sjösättningen seglade hem Bagatelle från Saltsjöbaden till Mälaren, stannade jag till på Jungfruholmarna, Göta SS trevliga klubbholme.
– Är det direktör Rydholms båt? frågade en kvinna när jag lagt till vid bryggan.
– Den tog jag ner flaggan på i början av 60-talet!
Jag fick veta att Rydholm varit ordförande i Göta SS på 1950-talet och att hans porträtt, liksom en väggbonad föreställande en sjöjungfru och tillverkad av Rydholms hustru Lilly, även kallad Bella, fortfarande pryder klubbhuset på Jungfruholmarna.
Bagatelle har vårdats väl av sina tidigare ägare och det är ett nöje att vårrusta och underhålla henne.
Under årens lopp har moderniteter som självskotande vinschar, kylskåp, toalett med septitank och elektriska pumpar för vatten byggts in med stor omsorg. Den gamla Universal Four-motorn har ersatts av en dieselmotor och den lite otympliga genuan har bytts ut mot en praktisk fock som gjort Bagatelle mycket lättare att segla och hantera med liten besättning.
2005 byttes några spant och bottenstockar, och vintern 2017 byttes en del dödträ samt roderstäven och åtta resningsbultar. Två år senare fick hon ett nytt teakdäck, och året därpå en efterlängtad lucka på akterdäck. Det senaste lite större arbetet var ett helt nytt elsystem.
Båtdata
Ägare | Johnny Rudolf |
Anrop | 070-538 38 59 |
Båttyp | Kustkryssare |
Byggnadsår | 1958 |
Konstruktör | Olle Enderlein |
Varv | Thore Larsson |
Ort | Kungsviken, Orust |
Löa | 11,66 m |
Lwl | 8 m |
Bredd | 2,74 m |
Djupgående | 1,64 m |
Deplacement | 5,39 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Teak |
Riggtyp | Bermuda (7/8) |
Segelyta(stor+fock) | 54 kvm |
Tecken i seglet | KR, S727 |
Motor | Solé diesel Mini26 |
Sommarhamn | Båtsällskapet Arken |
Vinterplats | Båtsällskapet Arken |