Sibell
Hur sammanfattar jag 43 års båtägande med samma båt?
Seglingar:
Har gjort många fantastiska seglingar genom åren. Göta Kanal ett flertal gånger. Västkusten fram och tillbaka. Ner i danska vatten, hem via Bornholm.
Saimen via ryskt vatten, Viborg. Oändliga resor i Stockholms skärgård (Edens lustgård). På 43 år hinner man med mycket. Är alltid ute och seglar.
Under många år så blev det mer än 2000 sjömil per säsong.
Underhåll:
S/Y Sibell har utvecklats mycket genom åren. Jag har alltid haft kravet att inget vatten ska komma i kontakt med träet. Hon är byggd i Honduras och limmad i skrovet. Så fort en spricka har blivit synlig i skrovet så har jag nåtlimmat. Vilket gjort att hon fortfarande är helt tät. Även stävarna som tyvärr är gjorda i ek har klarat sig tack vare idogt arbete. Jag har provat alla typer av ytbeläggning på framför allt undervattenskroppen. Jag tror att jag äntligen hittat den perfekta lösningen.
Däcket gjorde jag om för cirka femton år sedan. Jag bakade ner teakribborna i epoxi, vilket gjorde att jag inte har några skruv i däcket. Nåten gjordes med svart epoxi. Efter detta lade jag 10 varv med Coelan på däck.
Supertätt!
Masten blev utbytt 1997. Förlängd 4 meter och en rullbom införskaffades, överlägsen alla rullmastidéer i världen. Med en elvinsch så revas storen på 30 sekunder plus att det går att ha fullattor.
Sittbrunnen är ombyggd. Luckan på akterdäck är borttagen och sittbrunnen förlängd så att det är en rorsmansbrunn akter om ratten. Hon blev försedd med ratt redan på sjuttiotalet av förre ägaren. I bakre delen av sittbrunnen sitter två Setamarvinschar så rorsman kan sköta allt från sin plats, backstag och skot. Rorsman kan till och med hissa storen upp och ned med hjälp av en fjärrkontroll. I främre delen av brunnen sitter de två originalvinscharna i brons kvar.
Jag har aldrig varit rädd för förändringar som åstadkommit förbättringar på något sätt. Numera är hon en modern båt som är lätt att segla ensam eller på två under långa seglingar.
Motorn bytte jag ut 2001 till en Nanni diesel, den väger 105 kg i stället för 250 som den gamla Pentan vägde. Nya motorn har aldrig gått på fossil diesel, bara RME och senare HVO.
Det mesta är ombyggt minst tre gånger under åren. Jag har alltid tyckt att det är lika roligt att testa nya idéer.
Elsystemet ombord är säkert ombyggt minst fem gånger, senast förra vintern när jag byggde ett semitrådlöst system. Blev kanon.
Värmesystemet är en HVO-brännare på 5 kw med fem vattenradiatorer och varmvattenberedare. Toaletten är utbytt ett flertal gånger tills jag för ett par år sedan hittade den perfekta lösningen. En mulltoa.
Inga genomföringar i skrovet och inga toatömningar, underbart. Varför har inte alla en sådan? Då kunde vi lägga ner alla idiotiska tömningsställen som inte fungerar.
Jag satte på ett peke för två år sedan, längst ut på det satte jag en bronsrulle så att jag kan ha en flygande genua eller en gennacker. Jag kryssar ändå aldrig med genuan. Båten går så bra med sitt stora storsegel och fock.
Jag kan nog hålla på hur länge som helst och berätta om allt jag gjort på denna båt.
Planen är att klara sextio år med samma båt. 😊
Båtdata
Ägare | Thomas Lindefors |
Anrop | 070-7832661 |
Båttyp | Havsörn II |
Byggnadsår | 1965 |
Konstruktör | Olle Enderlein |
Varv | Storebro Bruk |
Ort | Storebro |
Löa | 10,45 m |
Lwl | 7,4 m |
Bredd | 2,99 m |
Djupgående | 1,75 m |
Deplacement | 5,6 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Epoxibakad teak |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 55 kvm |
Tecken i seglet | OR S106 |
Motor | Nanni |
Sommarhamn | Fisksätra |
Vinterplats | Årstadal |