Linnea

Linnea 600

Beställare av Linnea var krögaren Bengt Wedholm (Wedholms Fisk, Östergök, mm). Om jag uppfattat saken rätt så hette båten ursprungligen “Skäreleja” men när Bengt sålde båten 1998 till min morbror, Bosse Gråberg, ändrades namnet till “Linnea”. Bosse hade samma namn på alla sina båtar. Jag ärvde båten i samband med min morbrors bortgång 2013 och har sedan dess seglat varje sommar med min familj – fru, tre barn och en hund.

Båten hade ursprungligen teakdäck men det plockades bort av min morbror då det bedömdes vara i dåligt skick. Däcket är idag ett plywooddäck förstärkt med glasfiberväv och epoxi. Det är gediget gjort utan läckage.

Under åren har jag gjort några större jobb, t ex renskrapat hela sittbrunnen och ruffsidorna. Flera av de lamellimmade spanten har delaminerat nere i kölsvinet så dem byter jag ut sakta men säkert. Till vintern 2019/20 lyfte jag ur motorn (Volvo Penta MD5) och tog hem till garaget där den delvis plockades isär, rengjordes, slipade cylinderlocket, bytte ut packningar och lackades om.

Alla utvändiga ytor inkl rufftak och valdäck slipas och fernissas/lackas varje år. Däcket lackas om vart tredje år. Kommande arbete är att fortsätta byta ut delaminerade spant, bygga nytt alternativt reparera rodret som börjar gå upp i limningarna under vattenlinjen. På lite längre sikt är jag intresserad av att byta ut den mastheadriggade aluminiummasten till en trämast som överensstämmer med originalritningen. Även att återställa teakdäcket står på att-göra-listan.

Ägarlängd
Bengt Wedholm, Stockholm 1978 – 1998
Bosse Gråberg, Saltsjö-Boo 1998 – 2013
Nicke Andersson, Saltsjöbaden, 2013 –

Båtdata

Ägare Nicke Andersson
Anrop 070-3305371
Båttyp Laurinkoster
Byggnadsår 1978
Konstruktör Arvid Laurin
Varv Karlsro
Ort
Löa 8,34 m
Lwl m
Bredd 2,5 m
Djupgående 1,35 m
Deplacement 3,2 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Plywood/glasfiber/epoxy
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) kvm
Tecken i seglet SXK 143
Motor Volvo Penta MD5
Sommarhamn Saltsjö-Duvnäs
Vinterplats Saltsjö-Duvnäs