Trio
Trio är byggd av Bröderna Nilsson, Nyköpings Varv, och ritad av Sven Abrahamsson, Vaxholm. Trio var under samma år också Svenska Kryssarklubbens andra lottbåt. Allt sedan dess är hon ägd och underhållen av tre generationer Nordling. Hon seglas idag också av fjärde generation.
• K- märkt av Statens Maritima Museer 2010.
• Väl bibehållen i originalskick.
• Endast delar av sambord bytta.
• Deltagit Gotland Runt tre gånger. 1950, 1955 och 2009. En tredjeplats (1955) och en förstaplats (2009, Classic Yacht Baltic Race).
• Trio har en mycket väl dokumenterad historia. Beskriven bland annat i inbundna loggböcker från 1928 fram till idag.
• Konstruktionen finns beskriven i SXK Årsbok 1926.
Lilla Trio vann sensationellt Antikrundan
(Olle Appelbergs artikel i Segeljakten 3/2009)
Trio från 1928 stod för årets för att inte säga århundradets sensation i Gotlands Runts Classic Baltic Race. Med denna lilla båt knep Lars Nordling, sonen Jasper och hans kompis Fredrik Sjölund Visbypokalen framför berömda storheter som Anitra, Elske, Vagabonde, Regina, Refanut, Ballad och Itaka.
Trio mäter bara 8,8 m med ett deplacement på 3,2 ton och en segelyta på knappt 30 kvm. Tvåa blev inte heller någon av de stora utan Hilding Matssons Friendship II från Borgå och Nyländska Jaktklubben. Årets upplaga av ”Antikrundan” blev de små båtarnas race med svaga och skiftande vindar. Några av medtävlarna kunde inte dölja sin besvikelse.
Trio är välpolerad som en sekretär i finrummet och dockskåpslik i sin inredning. Men låt inte det prydliga skenet bedra och tro att det var tre glada amatörer med en nybörjartur som vann. Lars Norling och hans besättning hade omsorgsfullt förberett sig för racet. I land hade man support av farfar Göran Nordling som satt vaken på natten och rapporterade rundningstider.
Lars bestämde sig för att ställa upp i Classic Baltic Race, när han läste i Segeljakten (då SYS-Jakten) att äldre båtar kunde få dispens om de saknade mantåg. Trio fick dessutom dispens för att segla utan motor. I förberedelserna ingick att skaffa säkerhetsutrustning och trimma in den.
Frystorkat för 60 timmar
Det fanns ingenting onödigt i båten när Trio satte kurs mot startområdet. Frystorkat för 60 timmar och fyra liter vätska per person var hela proviantförrådet.
Trio valde att starta i den norra delen av linjen i lovart om Friendship II och R10 Itaka. De fick en bra sträckbog till Almagrundet. På natten tog man enligt Lars det första av tre strategiska beslut som ledde fram till segern. De tre på Trio valde att gå in under land, mycket nära öarna norr om och utmed Huvudskär. De hade en del kryss men fick med hjälp av landtermiken bra höjd.
Efter Huvudskär gick de ner mot Nynäshamns angöring i en fantastisk soluppgång. Farten var bara ett par knop och vid bojen fick de motvind och fick gör ett par slag extra. Efter rundningen sattes gennakern som drog bra ända ner till Gotska Sandöns nordostspets. Trio gjorde sedan sitt andra lyckosamma strategiska val och följde ön nära, efter 8-10 m kurvan.
Armada med stora segel
Längre ut siktade de en armada av stora segel, som först satte myror i huvudet på dem. Seglen tillhörde de stora classic-båtarna som lagt sig ganska långt ut från ön där de fastnat i stiltje.
”Vi fick dem klart i sikte och det blev lite av en omstart där. Det var en avgörande del av seglingen”, säger Lars.
Vid rundningen av Salvorev, norr om Fårö, hade Trio sin närmaste konkurrent Friendship II 40 minuter bakom sig. På vägen norrut fick Trio en fin sträckbog och gick åter nära Gotska Sandön. Men norr om Kopparstenarna tog vinden slut. Där låg sedan de tre på Trio och drev i fyra timmar.
”Här trodde vi att vi tappade allt”, säger Lars och avbryter sin väl avvägda redogörelse.
Så kom en nordlig regnby och därefter det tredje strategiska beslutet, att gå för babord halsar på en kurs om pekade för långt österut i förhållande till Almagrundet.
Fångade upp nordosten
”Jag räknade med att vi skulle kunna fånga upp den väntade nordostliga vinden och så blev det. När vinden kom så kunde vi slå till styrbords halsar och med precis höjd sätta gennakern mot Almagrunden”, berättar Lars.
Efter en timme passerade Trio Almagrundet. Då låg Friendship en och en halv timme efter. Det avståndet höll sig.
”Vid Almagrundet förstod vi att vi vunnit”, förklarar Lars
Efter 56 timmars segling, klockan 20.40, gick Trio i mål vid Skanskobb. Snittfarten för hela sträckan på 179 distans blev 3 knop.
Lars Nordling känner sin båt allt igenom och Jasper berättar hur Lars i sömnen kände varje vindförändring och då kom upp trimmade seglen för att sedan gå och lägga sig igen.
Jasper är fjärde generationen Nordling som seglat båten sedan den köptes av hans farfarsfar Kurt Norling år 1928. Båten var Kryssarklubbens lottbåt, ritad av Sven Abrahamsson och byggd av bröderna Nilsson på Nyköpings varv.
Segern i ”Antikrundan” var tredje gången gillt för Norlings lotterifynd. Trio seglade Gotland Runt både 1950 och 1955, då båten blev trea. Trio har loggböcker som kontinuerligt förts ända sedan 1928.
Det perspektiv på tillvaron och Lars säger nästan förskräckt ”Inte alls. Nej!”, när jag frågar om det någonsin varit aktuellt att sälja henne.
Han lägger handen på bordläggningen och säger: ”Det här är ett väsen – en själ. Allt annat är dött. Har man aldrig levt med en sådan här båt är det svårt att förstå”.
Familjen Nordling seglar ofta norröver. Det är vänligare och inte så trångt, säger Lars.
Olle Appelberg
Båtdata
Ägare | Lars Nordling |
Anrop | 070-686 34 99 |
Båttyp | Kustkryssare |
Byggnadsår | 1928 |
Konstruktör | Sven Abrahamsson |
Varv | Bröderna Nilsson |
Ort | Nyköping |
Löa | 8,8 m |
Lwl | 6,2 m |
Bredd | 2,2 m |
Djupgående | 1,2 m |
Deplacement | 3,2 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Dukat |
Riggtyp | Kutter |
Segelyta(stor+fock) | 30 kvm |
Tecken i seglet | KR S49 |
Motor | |
Sommarhamn | Rindö, Waxholm |
Vinterplats | Rindö, Waxholm |