Thalatta
Thalatta beställdes som en sjögående R8 av Hans Drakenberg och hon var i samma familj i tre generationer. Hon kappseglades framgångsrikt på 50-talet, framför allt i Kieler Woche.
I oktober 1999 bytte hon ägare för första gången. Thalatta är i mycket gott skick och fick en ny skrud till seglationssäsongen 2000. Samma år deltog Thalatta i Coupe Prada mellan Imperia och Monaco. (Artikel i Sysjakten nr 1. 2001)
Till säsongen 2001 fick hon en ny och förlängd bom (till originallängd), lite mer nya segel (klassiskt skuret), nytt pentry med ny kylbox och ny spis, ny vattentank (placerad i mitten) och ett antal förenklingar på däck. Målet var att få henne så nära originalskick som möjligt men att också se till att hon seglar snabbt enligt den klassiska CIM-regeln.
I september 2001 seglade Thalatta tre veckor i Trophée Prada, Challenge for Clasic Yachts, i Medelhavet. Hon behöver fortfarande en hel del justeringar for att optimeras till CIM regeln men kom trots allt på tredje plats i Cannesveckan.
2005 byggdes sittbrunnen om till original med rorkult och förluckan förminskades enligt originalritningarna. Samma år var Thalatta med i Classic Yacht Event vilket var en fantastisk upplevelse.
2008 och 2009 var Thalatta med i Kräftköret.
Båtdata
Ägare | Hans Wigart |
Anrop | 076-133 35 99 |
Båttyp | Havskryssare |
Byggnadsår | 1938 |
Konstruktör | Tore Holm |
Varv | Holms Yachtvarv |
Ort | Gamleby |
Löa | 12,65 m |
Lwl | 8,53 m |
Bredd | 2,67 m |
Djupgående | 1,8 m |
Deplacement | 9 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Oregon pine |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 65 kvm |
Tecken i seglet | CR9, S1 |
Motor | Lombardini 20 hk |
Sommarhamn | Djursholm, Sveaviken |
Vinterplats | Djursholms Båtvarv (Skraggen) |