Wanda
Wanda byggdes för bankir Nachmansson. År 1911 triumferade han i flera kappseglingar bland annat tog han hem vandringspokalen Mälardrottningen som instiftats av Oscar II. År 1916 såldes hon till en skeppsredare i Norge. Under andra världskriget fick hon friborden kamouflagemålade. Hon låg sedan i en isfri fjord under hela kriget och med hjälp av det tyskklingande namnet Zeenymph fick hon behålla sin blyköl.
Wanda köptes tillbaka till Sverige 1975, hon var då yawlriggad. Nuvarande rigg fick hon 1979 liksom en inombordsmotor. För övrigt har Wanda kvar sin vackra salongsinredning i original. Även överbyggnad och däck har klarat sig.
Under 70-talet skulle det vara kräftskiva i samband med Skärgårdskryssareförbundets kappsegling Nypan Trophy. Ett år hade kräftpremiären ej inträtt så det fanns inga kräftor att mumsa på. Räddningen blev att Wanda seglade till Åland och hämtade kräldjuren så att det fanns något till supen.
1992 vann Wanda den tioårsjubilerande Svenska Veteranbåtsföreningens bedömningstävling för segelbåtar i klasserna Skick och Originalitet.
Sedan hösten 1993 har Wanda stått på land bortsett från två sjösättningar föranledda av olika transporter, bland annat från Tyresövaret till Ängelholm där hon ligger sedan 2006. Skarndäck och friser runt ruff och sittbrunn liksom akterspegeln och rufftaket har tagits av. Några takbalkar har bytts ut och rufftaket ska efter renovering sättas tillbaka. Skarndäck, friser och akterspegel ska ersättas plus att elen ska dras om innan hon så småningom är klar för sjösättning.
Båtdata
Ägare | Bo Andersson |
Anrop | 070-488 48 70 |
Båttyp | SK120 |
Byggnadsår | 1911 |
Konstruktör | August Plym |
Varv | Stockholms Båtbyggeri AB |
Ort | Saltsjöbaden, Stockholm |
Löa | 15,8 m |
Lwl | 0 m |
Bredd | 3,1 m |
Djupgående | 2,2 m |
Deplacement | 11 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Oregon pine |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 120 kvm |
Tecken i seglet | 120, S1 |
Motor | Ja |
Sommarhamn | Laholm |
Vinterplats | Ängelholm |