Ninni
Ninni byggdes 1917 på beställning av grosshandlare Ludwig Collijn i Djursholm. Hon byggdes på Holms varv i Gamleby. Collijn betalade den svindlande summan av 10 000 kronor för båten vilket ansågs vara väldigt mycket. Ninni användes de första åren uteslutande för kappsegling och tog många priser, rorsman var ofta den mycket duktige kappseglaren Nils Rinnman.
Collijn sålde Ninni och behöll namnet (eftersom alla hans båtar heter Ninni) till sin nybyggda båt så nästa ägare döpte henne till Hild II. Ninni försvinner nu ur resultatlistorna och används förmodligen mest som nöjesseglare.
I KSSS årsbok 1925 försvinner Hild II och en Margulla dyker upp med samma knapphändiga uppgifter. Denna Margulla seglade då med permanentnummer 18 i seglet. 1926 dyker en Esse, med nummer 15 i seglet, upp i kappseglingsresultaten och det är nog vår Ninni som sålts till Gamleby. Esse gör under några år bra resultat under kappseglingarna, bl.a. vinner hon Arkösundsregattan ett par gånger.
Efter några år skulle Esse säljas igen och det skulle ske i Stockholm men en sammanstötning gjorde att båten sjönk och endast masttoppen var synlig över vattnet.
Hon bärgades, reparerades provisoriskt och seglades tillbaks till Gamleby där fyra bord byttes och ett antal spant. Eventuellt kan hon då ha förlängts till antingen 13,90 eller till och med till fantastiska 14,50. Nytt däck lades troligen också i samband med denna reparation.
1929 köper Generalkonsul Hans Osterman (han med marmorhallarna) båten och döper då om henne till Looho, som förmodligen är ordlek med en av familjemedlemmarnas namn.
Även under Ostermans tid råkade båten ut för en olycka. Den här gången var det en Vaxholmsbåt som blev lite närgången och delar av den nybyggda aktern försvann. Nu anges längden till 13,65 och det var den längd hon hade fram till 1986. Osterman äger henne fram till de första åren under kriget och sedan har jag tyvärr inte riktig koll på ägarbilden förrän hon dyker upp i familjerna Ljungströmmer och Ljungdahls ägo i Eskilstuna i slutet av femtiotalet. Däremellan har hon ägts av en morfar till en Hallberg som jag träffat vid ett par tillfällen, men inte riktigt haft tid att fråga ut ordentligt.
Från Eskilstuna såldes Ninni (eller s’Laisa som hon då heter efter ägarens fru som kallades ”miss Laisa”) när slussen i Torshälla stängs 1965. Då kunde herrskapen Ljungströmmer och Ljungdahl inte längre få in båten till Eskilstuna. Under de sista åren på sextiotalet ägs båten av flera olika personer, bl.a. av Ola Jarder, Hampus von Post och så småningom hamnar hon i Viggbyholm i Gösta Sewelings ägo. Gösta hade henne bara ett par år och likadant med Tommy Eriksson som tog tillbaka ursprungsnamnet Ninni. Tommy sålde Ninni till Hasse Wretensjö och i den vevan bildades Svenska Skärgårdskryssareförbundet, SSKF, som de båda var med och startade.
1975 såldes Ninni till Anders Westerberg på Lidingö som framgångsrikt kappseglar med den gamla damen. Efter några år bestämmer sig Anders för att bygga en 40:a och säljer Ninni till undertecknad.
Jag såg Ninni många gånger i hamnen i Viggbyholm när jag var liten, hon var en av de största skärgårdskryssarna i VBK på den tiden. Jag drömde naturligtvis om att en gång kunna äga en sån båt och när jag på hösten 1981 hörde att Ninni var till salu så slog jag till direkt. Under åren som gått sedan dess har jag upplevt mycket med jakten och genomfört en hel del behövliga reparationer. Hon har bland annat fått ett nytt sambord, helt ny starkare akter med originallängd, ny förstäv, spant och däcksbalkar av stål runt masten och ny mastfot, nästan alla bottenstockar är utbytta, ny sittbrunn och nytt däck. Under senvåren och sommaren 2001 nåtlimmade jag nästan 200 meter nåt så nu har Ninni blivit tät i friborden och seglar snabbare än någonsin.
Det som nu återstår att byta är ruffsargar och tak samt reparera inredningen.
Hösten 2008 efter skärgårdskryssarens 100 års jubileum ställde jag upp Ninni för en mer genomgående renovering av spant och bottenstockar. Tio par järnspant och cirka 30 träspant byts ut och arbetet blev klart våren 2012 så vi kunde delta på 100 års jubileet av de Olympiska seglingarna i Nynäshamn.
Ägarförteckning
Namn Period Ägare och segelsällskap
Ninni 1917 – 1919 Ludwig Collijn, KSSS
Hild II 1919 – 1924 F. Englund, KSSS
Margulla 1924 – 1926 Henrik Wrethman, KSSS
Esse 1926 – 1929 Sven Callin, Gamleby SS
Looho 1929 – 1941 Hans Osterman, KSSS
? ? ? ?
s’Laisa 1951 – 1955 Sven Sjöstedt, Direktör, Stocksund
s’Laiza 1956 – 1957 Sölve Hallberg, Distriktchef, Stockholm
Marina 1957 – 1965 Ljungströmer och Ljungdahl, Eskilstuna
Laiza 1965 – 1966 Hampus von Post
S’laiza 1966 – 1970 Jack Elfving och Per-Erik Lundqvist
S’laiza 1970 Ola Jarder, Vikingarnas SS
S´laisa 1970 – 1971 Gösta Seweling, Viggbyholms BK
Ninni 1971 – 1973 Tommy Eriksson, Viggbyholms BK
Ninni 1973 – 1975 Hans Wretensjö, Viggbyholms BK
Ninni 1975 – 1981 Anders Westerberg, Lidingö SS
Ninni 1981 – t.v. Tor Hedvall, Viggbyholms BK
Båtdata
Ägare | Tor Hedvall |
Anrop | 0708-66 23 60 |
Båttyp | SK55 |
Byggnadsår | 1917 |
Konstruktör | Tore Holm |
Varv | Holms Yachtvarv |
Ort | Gamleby |
Löa | 13,18 m |
Lwl | 9,10 m |
Bredd | 2,34 m |
Djupgående | 1,90 m |
Deplacement | 4,5 ton |
Material i skrov | Hondurasmahogny |
Däck | Oregon pine |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 55 kvm |
Tecken i seglet | 55, S15 |
Motor | Utbordare |
Sommarhamn | Viggbyholms Båtklubb |
Vinterplats | Viggbyholms Båtklubb |