Irmelin

Irmelin-webb

Irmelin beställdes av Ingenjör Peter Samuel Graham, (han med hissarna, ni vet). Hon ritades av Albert Anderson och byggdes av August Plym på Stockholms Båtbyggeri, Neglinge, Saltsjöbaden 1913. Graham gav jakten namnet Inga-Lill (alla hans jakter har burit namnet Inga-Lill.)

1916 köps hon av handlare Gunnar Frestadius, Hammersta Gård, Sorunda. Frestadius döpte om henne till Indra. Han var även en av grundarna till Stockholms Skridsko Seglar Klubb (SSSK).

1927 är det Köpman Gustav Lundgren i Stockholm som köper henne. Lundgren döper henne till Irmelin och det har hon hetat sedan dess.

1937 blir kol- och kokshandlare Anders Smith i Uddevalla ny ägare till jakten och hon hamnar på Västkusten med Uddevalla som ny hemmahamn. 1947 går Smiths affärer så pass bra, bland annat genom en satsning på linjefrakter mellan Sverige och de stora sjöarna i USA, att han kan köpa en ny bermudamast med rigg på 85 kvm med nya segel (även ett stormställ sys upp, stormstället hamnar senare på en folkbåt!). 1948 så får hon en ny 16hkr Gray Marine inombordsmotor. 1950 avlider Smith och hans företag tas över av hans son. Han är dock inte så intresserad av segling och jakten blir till salu.

1950 köps hon av Begravningsentreprenör Bengt Hansson och hans kamrat Roy Lindelöf för det facila priset av 5000 kronor. Hansson och Lindelöf seglar henne på västkusten i tre år innan de försöker sälja henne. Det visar sig vara väldigt svårt. De räknar dock ut att om dom säljer blyet i kölen så blir det 6000 kronor. Sagt och gjort, jakten tas till Munkeby Båtvarv, Källviken i Dragsmark för att skrotas! Herrarna Hansson och Lindelöf lämnar jakten på varvet och går därifrån med rorkulten, lanternorna och pengarna för blyet med sig. Hansson hade även en idé om att kapa jakten framför ruffen och vid sittbrunnsskottet och då få en fin lekstuga. Det blev dock inget av med det.

Varvet säljer riggen, seglen och motorn vidare och Irmelin lämnas vid en boj. Där ligger hon köl- och rigglös och guppar i ett par år. Även original 8-fots Plym-jollen försvinner på varvet.

1956 så kommer Allan Berger med ett par kamrater in i bilden. De får jakten gratis. De jobbar alla på Uddevallavarvet där de har god tillgång till plåt. De bultar ihop ett antal plåtar till lagom tjocklek och får på det viset en köl. Den monteras på Irmelin ute på Hjalmar Hedlunds varv. Vad hon har för rigg är dock okänt. Berger lägger upp jakten på Grundsunds Båtvarv i slutet av 50-talet och där blir hon ståendes till 1965. Plåtkölen demonterades och ställdes bredvid jakten.

1965 kommer Arne Wagersten ut till Grundsunds Båtvarv för att eventuellt köpa henne. Wagersten och Berger kommer överens om ett pris på 4200:- Wagersten betalar 2500:- kontant och lägger sedan till en kikare, en kamera, ett mikroskop och en Hermodskurs innan jakten är hans. (Senare övertar Wagersten hela Grundsunds Båtvarv som han driver en bit in på 70-talet. Wagersten äger under ett par år på 80-talet SK-120:an Wanda.)
Första året så sjösätts Irmelin utan kölen monterad för att få svälla. 1966 så bultas kölen på plats, en mast från en 11 meters koster kommer på och hon får rattstyrning. En 4 cylindrig Volvo-Penta bensin/fotogen motor monteras också.
Wagersten seglar längs kusten och kommer även upp till Norge (1967). Efter ett par år får hon en mesanmast (1970). Wagersten har målat friborden svarta och däck med rufftak vitt.

1970 säljer Wagersten jakten till S Karlsson i Hjo.

1971 ägs hon av Mats Larsson tillsammans med sin kusin. Larsson byter kostermasten mot R-8:an Andromeda, (Mirage), S-23, reservmast. Larsson seglar henne bla på Riddarfjärden i TSBTR 1971. Hon läggs sedan upp i Hammarbyhamnen. Stormasten täcks aldrig och efter en vinter har den gått upp i alla limningar. Hon ställs sedan på land och hamnar 1976 i Jakobsberg där hon blir stående. Inredningen har då monterats ur och även sittbrunnen har demonterats. De sista åren är det bara tack vare att samborden är demonterade som räddar henne då hennes täckning blåst sönder.

Under slutet av 70-talet är det flera nyfikna entusiaster ute och tittar på henne. Dels är hon för dyr och dels är det för mycket att göra på henne så hon blir ståendes tills 1983.

1983 hittas hon av Åke Bredelius och han övertar henne för 0 kronor. Bredelius sätter igång och renoverar henne. Han byter kölplanka, stävar, botten, stålspant, bottenstockar, till slut även friborden. Han bygger även en ny gaffelrigg och gjuter ny köl. Nya segel sys upp. Kermas gamla 12 hkr Penta monteras. Hon sjösätts 1990.
I slutet på 90-talet så blir Bredelius kontaktad av en dam (troligen M Larssons faster) som säger; ”Är det du som äger Irmelin nuförtiden?”

”Ja,” säger Bredelius.
”Bra,” säger hon, ”för vi har en massa inredning som ligger här på vinden i vår villa och nu ska vi sälja villan. Om du vill ha inredningen så få du skynda dig på för sopcontainern kommer om fyra timmar.”
Bredelius fick med sig vad som var kvar av inredningen och sätter in den i jakten igen. 1997 byts den gamla Pentan mot en modernare Lombardini på 27 hkr.

2001 blir Bobby Cyrus och Tuss Orling nya ägare. Avsikten är att fortsätta renovera jakten. I framtiden ska ett nytt konat Oregon-Pine däck läggas och inredningen ska kompletteras. Men framför allt så ska hon ge sina nya förvaltare fina seglarupplevelser. Bla annat så seglades Irmelin till Danmark 2003 för att deltaga i Classic Week i Svendborg. Hemfärden till Stockholm gjordes genom Göta Kanal. 2007 var Irmelin på Åland.

Ps/ I december 2008 träffar Bobby Cyrus Bengt Hansson i Uddevalla. Där överlämnas den ursprungliga rorkulten ./ds

Ägarlängd;
1913 Peter S Graham,Ingenjör, Stockholm (Inga-Lill)
1916 Gunnar Frestadius, Grosshandlare, Hammersta Gård, Sorunda (Indra)
1927 Gustav Lundgren, Köpman, Stockholm (Irmelin)
1937 Anders Smith, Kol och Kokshandlare, Uddevalla
1950 Bengt Hansson, Begravningsentreprenör, Uddevalla, Roy Lindelöf, Uddevalla
1956 Allan Berger, Varvsarbetare, Uddevalla
1965 Arne Wagersten, Varvsägare, Grundsund
1970 S Karlsson, Hjo
1971 Mats Larsson mfl, Stockholm
1983 Åke Bredelius, RF-Smed, Vendelsö
2001 Bobby Cyrus, Båtbyggare, Stockholm, Tuss Orling, Stockholm

Båtdata

Ägare Bobby Cyrus
Anrop 070-493 65 02
Båttyp SK95
Byggnadsår 1913
Konstruktör Albert Anderson
Varv Stockholms Båtbyggeri
Ort Neglinge-Saltsjöbaden
Löa 14,7 m
Lwl 9,5 m
Bredd 2,83 m
Djupgående 2 m
Deplacement 8 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Målat
Riggtyp Gaffelrigg
Segelyta(stor+fock) 95 kvm
Tecken i seglet 95 S11
Motor Lombardini 27 hk
Sommarhamn Tyresö-Strand
Vinterplats Tranebergs SS