Varg
I början av 80-talet hade jag privilegiet att segla en vacker R8 ritad av Johan Anker och byggd i Norge 1927. Det rådde 8-feber i Stockholm och på Bergsviksvarvet i Bromma låg det en vinter tio stycken 8:or på rad. Den klassiska benämningen blev ”ruttna raden”.
Jag ägde S/Y Varg tillsammans med två nära vänner och tillsammans fick vi uppleva några fantastiska somrar. Vi seglade VM i Visby 1982 med 20 båtar på startlinjen. Makterna ville att jag 1984 bröt nacken i en dykolycka den sista maj. Jag krossade min 6:e halskota och blev förlamad från axlarna och ned. Detta gjorde att jag fick sälja min andel i Varg, som så småningom hamnade i Nederländerna.
Familjen köpte en nordisk folkbåt som utrustades efter mina behov och den har förgyllt tillvaron i över 30 år. S/Y Våga har seglat två somrar i Kroatien och beseglat ostkusten till allas belåtenhet. En fantastisk liten båt med toalett, varmvattenberedare, spis med ugn, en liten dieselmotor och ytterligare ett antal specialanordningar som gör att jag klarar mig väl i en vecka utan rullstol.
Så hände det att Kraig Carlström, boendes en timme söder om Hobarth på Tasmanien och med svenska rötter från Blekinge, blev förälskad i gamla träbåtar. En ”kusin” till vår Varg, också ritad av Johan Anker, men byggd i Norge 1924, hade via England kommit till Sydney på 20-talet och Kraig blev besatt av den båten. Han ville till allt pris i världen renovera henne till nyskick. Han förvärvade ”liket” från Sydney och transporterade det till Tasmanien, men The Wilson Brothers, dvs båtbyggarna, dömde ut skrovet och vägrade att ta sig an ett renoveringsarbete. De erbjöd Kraig att bygga en ny båt och behålla köl och några halkipar. Sagt och gjort.
Det tog sex år att bygga en ny S/Y Varg, som i stort sett är en identisk båt med den jag ägde i början på 80-talet. Kraig, som började närma sig ålderns höst och som inte hade några barn och som höll nöden från dörren, ville sälja detta smycke. Han annonserade i olika internationella tidskrifter och hade spekulanter från Hongkong och Singapore som kom för att besiktiga denna vackra farkost. I samband härmed började jag en idog epostkorrespondens med Kraig och hans hustru Carolyn. De förstod så småningom att en rik oligark från fjärran land inte skulle kunna ta hand om henne på ett vördnadsfullt sätt. Efter ett år av korrespondens lade min son Emil och jag ett bud på båten som Kraig och Carolyn accepterade.
Då började en ny saga då båten skulle transporteras över Bass Strait till Melbourne och därifrån på ett stort fraktfartyg via Yokohama och sedan via Suezkanalen till Bremerhaven och därifrån på en trailertransport till Pampas Marina i Solna. Den nya S/Y Varg sjösattes den 22 augusti och kom att segla ett antal veckor i Mälaren innan hon hittade hem till Tufa Marin ute på Färingsö, där hon ligger i tryggt vinterförvar i ett eget hus.
Sommaren stundar och familjen Hultling gläder sig åt att kunna återuppväcka en del av de minnen som tidigt 80-tal innebar. Att segla denna drygt 15 meter långa fantastiskt vackra båt är en sublim upplevelse.
Båtdata
Ägare | Claes och Emil Hultling |
Anrop | 070-730 8640 |
Båttyp | 8mR |
Byggnadsår | 1924/2014 |
Konstruktör | Johan Anker |
Varv | Anker & Jensen/Wilson Brothers |
Ort | Asker/Tasmanien |
Löa | 15,25 m |
Lwl | m |
Bredd | 2,3 m |
Djupgående | 2,1 m |
Deplacement | 9,5 ton |
Material i skrov | Huon pine |
Däck | Teak |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | kvm |
Tecken i seglet | |
Motor | Nanni 21 hkr |
Sommarhamn | |
Vinterplats |