Trollsländan

Trollsländan. Classic Boat Meet 20-24 juli 2012, Nynäshamn.

Trollsländan. Classic Boat Meet 20-24 juli 2012, Nynäshamn.

Hela idén bakom tillkomsten och byggandet av Trollsländan uppstod på vintern 2000. Under ett besök hos Torsten Sundin på Dockstavarvet, då vi avslutat vår isjaktssegling och satt och fikade hemma hos honom tog han fram några gamla årgångar av Till Rors. Jag satt och bläddrade lite förstrött i årgången från 1951 då helt plötsligt framför mej fanns hon, drömbåten, beskriven i en artikel av Erik Salander. Där beskriver han en båt ritad av Gunnar Mellgren. Artikeln har som överskrift ”Trollsländan – racer från 90 talet”, och där talar han om båten i översvallande ordalag. Då min egentliga drömbåt i 15 års tid varit G. Mellgrens Ester, så fann jag här en båt med linjer liknande Esters som skulle vara möjlig att bygga till en rimlig kostnad, då Trollsländan är endast hälften så stor som Ester.

I mitten av december 2000 sätter vi igång att bygga formen. Vi har bestämt oss för att kallbaka Trollsländan i abachi och mahognyfanér. Tre lager 2,8 mm abachi diagonalt och ett lager 2,8 mm mahogny längsgående liknande en kravellbordläggning. Vi klär även formen med ett lager abachifanér för att slippa sönderslitna stifthål på det färdiga skrovets insida. Formen är färdig i slutet av januari 2001 med förstäv och kölplanka infällda.

2002: Skrov färdigt med bottenstockar, skott och kölsvin.
2003: Form till blybulb, stålfena och plywooddäck.
2004: Sittbrunnssarg, oregonpinedäck.
2005: Laminerar skrovet med glasmatta och epoxi. Lackning av skrov och däck
2006: Montering däcksbeslag, tillverkning av durkar och luckor. Gjutning av blybulb.
2007: Montering av köl, tillverkning av mast, gunterbom och bom
2008: Tillverkning av segel, stående och löpande rigg samt kapell. Montering av roder.
Sjösättning 2008-07-19 med premiärsegling den 20:e
2009: Tillverkning av fockspira (rullfock) av trä samt en gennaker.

Åtta år kan tyckas vara en lång tillverkningstid men om man betänker att arbetstiden gjordes mellan mitten av december till mitten på maj samt att man jobbade heltid på ordinarie jobb samtidigt så är det inte en extremt lång tillverkningstid.

Om originalets historik kan man läsa i böckerna: Mina och andras drömbåtar – Erik Salander samt: Segelsport i brytningstid sedd via Gunnar Mellgrens ritstift.

Båtdata

Ägare Per Hellgren
Anrop 070-5373787
Båttyp Fenkölsracer
Byggnadsår 1898/2008
Konstruktör Gunnar Mellgren
Varv Br Svendsen/amatörbyggd
Ort Köpenhamn/Domsjö
Löa 7,75 m
Lwl 5,00 m
Bredd 1,76 m
Djupgående 1,20 m
Deplacement 0,73 ton
Material i skrov Trä
Däck Plywood och Oregon pine/mahogny
Riggtyp Gunterlug
Segelyta(stor+fock) 34 kvm
Tecken i seglet
Motor
Sommarhamn Domsjö Båtklubb
Vinterplats Domsjö Båtklubb