Tarzana
Det Skandinaviska Seglarförbundet, bildat 1915 och numera omdöpt till Nordiska Seglarförbundet, låg bakom tillkomsten av Nordisk Folkbåt på 1930-talet. Efter kriget bestämde sig förbundet att skapa en större och snabbare entyps, kölbåt för nordiska vatten. Designuppdraget gick till Bjarne Aas, en av Norges mest välkända konstruktör av segeljakter (se Arild, B och Ersland H., 1999, Båtbyggaren Bjarne Aas – Med sommaren som levebröd, universitetsförlaget, Oslo).
Idén var att jakten, som fick namnet Viking, skulle byggas på varv runt om i Norden. Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) stöttade projekt och KSSS lottbåt för både 1948 and 1949 var en Viking (KSSS Årsbok, 1949). Den första lottbåten, Viking S1 stod uppställd på Nybroplan vintern 1948/49 och den vinnande lotten föll på Herr Eric Pettersson som döpte båten till Tarzana.
Även om Viking-klassen stöddes av de nationella seglarförbunden blev det aldrig någon succé. I Norge fanns sedan tidigare en levande klass av entypsbåtar av samma storlek, International One Design (IOD), även den designad av Bjarne Aas. I Sverige hade Neptunkryssaren etablerats som en tävlingsklass 1944 och i Finland hade Särklass A plöjt vågorna sedan 1936.
I Finland byggdes det flest vikingar, elva stycken, varav åtminstone fem fortfarande seglar i finska vatten. Det byggdes ett fåtal Vikingar även i övriga nordiska länder varav ännu färre är kvar. Numer finns det även seglande vikingar i Tyskland, Holland och Frankrike.
Undertecknad och dotter äger sedan 2008 Viking S1 Tarzana.
Båtdata
Ägare | Thomas Gumbricht |
Anrop | 0763-05 77 01 |
Båttyp | Viking |
Byggnadsår | 1948 |
Konstruktör | Bjarne Aas |
Varv | Strömmens Båtvarv |
Ort | Motala |
Löa | 9,50 m |
Lwl | 6,30 m |
Bredd | 2,01 m |
Djupgående | 1,45 m |
Deplacement | 2,85 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 30 kvm |
Tecken i seglet | V, S1 |
Motor | |
Sommarhamn | Tranholmen |
Vinterplats | Ranängen |