Talisman

Talisman
Talisman ritades i november 1919 och sjösattes i september 1920. Hon byggdes utan motor vilket var ovanligt för stora jakter redan då. Som den första segeljakten i stål varvet Abeking & Rasmussen byggde fick hon stor uppmärksamhet i dåtida segelpress. I tidningen ”Yacht” från 1921 finns en lång artikel där hennes fartegenskaper och ovanliga byggnadsmaterial lovprisas.

Under 20-talet bytte hon namn till Latona. 1927 köptes hon av svensken Erik Weyde. Vid påfyllning av bränsle i Köpenhamns hamn 1934 exploderade hon och allt utom skrovet förstördes. Efter renovering fick hon danska ägare och döptes om till Caprichio.
1955 genomfördes en omfattande renovering hos Walsteds i Svendborg. Större däckshus, gaffelriggen ersatt av en Bermudaketchrigg och Pinedäcket utbytt mot teak blev resultatet. Från mitten av 1960-talet seglade hon som skolfartyg under 15 år. På 80-talet påbörjades en renovering. Hon döptes åter om till Latona. Ny hemmahamn blev Palma de Mallorca.

Vi köpte henne 1999 i ett ganska dåligt skick. Trots besiktning visade sig skicket vara sämre än väntat. Skrovet var förstört av ett läckande däck plus en tidigare undermålig renovering. Hon återfick också sitt ursprungliga namn Talisman. Sedan dess har hon genomgått en totalrenovering. Skrovet är utbytt till 60%, nytt däck, ny inredning och nya däcksbyggnader, ny storbom och samtliga system inkl motor har bytts ut.
Arbetet har skett i god EU-anda – Spanien, England, Sverige och Polen. 2007 seglades Talisman ner till Medelhavet. Sommaren 2011 kom hon hem igen. Under sin tid söderut deltog hon två gånger i både Les Voiles de St Tropez och Monaco Classic Week. Hon är också invald in i La Belle Classe – en klassisk underavdelning till Yacht Club de Monaco med 50 av världens vackraste klassiska jakter som medlemmar.

I juli 2014 slog oturligt nog blixten ner i Talisman liggandes vid kaj på Nya Djurgårdsvarvet med brand ombord som följd. Hösten 2016 pågår fortfarande diskussioner med försäkringsbolaget med förhoppningar om att snart kunna återställa henne till sitt forna skick. Delar av salongen brann ur och hela båten blev sot- och rökskadad. Fortsättning följer…

1920 Schröder, Tyskland
1922 von Eicken, Tyskland
1927 Weyde, Sverige
1934 Plum, Danmark
1934 Ipsen, Danmark
1953 Illum, Danmark
1961 Engler, Tyskland
1965 Hanseatische Yachtschule Glückburg
1980 Fielder, Tyskland
1999-> Bosson-Berg & Wachtmeister, Sverige

Båtdata

Ägare Carl Wachtmeister Rickard Bosson-Berg
Anrop 070 590 14 12
Båttyp Tourenkreuzer
Byggnadsår 1920
Konstruktör Henry Rasmussen
Varv Abeking & Rasmussen
Ort Lemwerder
Löa 23,5 m
Lwl 13,5 m
Bredd 4,1 m
Djupgående 2,6 m
Deplacement 35 ton
Material i skrov Nitat stål
Däck Teak på marinplywood och epoxy
Riggtyp Bermuda (ketch)
Segelyta(stor+fock) 190 kvm
Tecken i seglet
Motor Volvo Penta D4 180
Sommarhamn Stockholm, Sverige
Vinterplats Stockholm, Sverige