Rosalka
Till båten fanns en diger dokumentation med bl a tidigare ägare. Där framgår att Rosalka under sina 67 levnadsår seglat med ett tiotal ägare spridda från Göteborg till Luleå skärgård. Jag köpte henne på Lidingö sommaren 2000.
Hon var i behov av en omfattande renovering av skrov och däck. Tillsammans med konstruktörer i England gjordes en nykonstruktion av skrovet under vattenlinjen. I och med detta ökade ståhöjden till 170 i ruffen, fast djupgåendet var detsamma. Konstruktionen gjordes i kallbakad plywood. Ytterligare en fördel blev att hon seglar betydligt bättre på kryssen.
Däcket byttes till ett i Oregon pine. Den lilla sittbrunnen gjordes både bredare och längre. Den tidigare spartanska ruffen innehåller idag både vattentoalett, gasolspis med ugn, kylskåp med frysfack och inte minst, en vedkamin för att hålla värmen.
Det tog cirka 2000 timmar under ett års tid och cirka 200 000 kr att få henne i nuvarande skick.
2009 fick hon nya segel vilket gjorde henne ännu trevligare att segla.
Båtdata
Ägare | Nils Persson |
Anrop | 070-556 69 66 |
Båttyp | Koster |
Byggnadsår | 1943 |
Konstruktör | |
Varv | |
Ort | Göteborg |
Löa | 7,3 m |
Lwl | 6,4 m |
Bredd | 2,3 m |
Djupgående | 1,2 m |
Deplacement | 2,5 ton |
Material i skrov | Ek |
Däck | Oregon pine |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 0 kvm |
Tecken i seglet | |
Motor | Wire 7 |
Sommarhamn | Sundsvall |
Vinterplats |