Klipper
Klipper är en framkoster och på 50-års regattan så seglade Börje (då 10 år) med sin far Knut. De fick stryk av en koster med namnet Condoren. Knut tog mycket illa vid sig av den förlusten. När vi 1994 åkte ned till Framnäs för att delta i 100-årsregattan blev vi kontaktade av Börje som beskrev historien och frågade om han fick vara med ombord. När det gick upp för oss vem Börje Larsson var så vad det inget snack om vem som skulle hålla pinn på regattan.
När vi anländer till Framnäs ligger det en väldigt välhållen koster med fantastiska nya segel vid bryggan – det är Condoren med sonen till ägaren från 50-års regattan vid rodret! Det blev en mäktig kamp och det kändes som detta var det Börje hade tränat för hela livet. Klipper har aldrig gått så fort tidigare eller senare! Om vi vann?
Första seglingen med tre båtlängder, men det kom krav på omsegling och då smällde Börje till med en seger på 30 meter. Kommer väl ihåg Börjes dolda segernäve samtidigt som han tittade uppåt mot molnen, liksom övertygad om att fler än vi i båten blev exalterade av segern.
Klipper är den enda kvarvarande båten av de dåtida vida omtalade ”Brandalsbrödernas” 50-åriga båtproduktion
Brandalningarna
I nordiska museets arkiv finns en uppteckning där Anders Olsson, född 1885, från Rönö beskriver de fyra bröderna på detta sätt:
Brandalningarna hade utmärkta hundar, goda bössor och särskilt goda verktyg. Söpo gjorde de ´med kraft´ och slogos ofta vildsint sins emellan, men gentemot omgivningen voro det alltid humana och tämligen anständiga. Allmänt säges att ´Brandalningarna´ voro rejäla och hederliga i affärer. Däremot voro de ej lätta att göra upp en beställning med, ty de visste med sig vad de kunde och togo betalt därefter. Men var en affär väl avtalad, arbetade de som ´jättar´ och utförde allt ytterst väl.
Klipper är byggd på öga och några ritningar finns inte. Hon byggdes som garnbåt, däckad med lastlucka midskepps med mindre kapplucka i för och akter. Riggen var ursprungligen sprisegel.
Vid sekelskiftet byggdes hon om till kvass med en stor sump midskepps med borrade hål i bottenborden. Då användes hon troligen bara till att transportera levande fisk och ej till fiske. Efter en tids vanskötsel sjönk hon vid Hönö-Klåva.
Ägarlinje
1880-1907 Arbets/fiskebåt
1907-1914 Birger Nicklasson, fick 1907 höra talas om den snabbseglande kvassen som låg sjunken fylld med lera och dy, och köpte henne. Hon fick de borrade borden byta och nytt däck samt en fyrkantig ruff.
1914-1965 Knut och Erik Larsson, Erik och Knut var 19 år när de köpte Klipper och efter en månad gick det med fullplattläns i 15 sekundmeter rakt upp på grund utanför Varberg. De blev räddade av fyrmästarn och båten var knäckt. Knut och Erik gav dock inte upp utan bärgade och renoverade båten i Varberg under den kommande vintern till det utseende hon har idag. Klipper skall fortfarande äga frihamn i Varberg då Knut och Erik blev lokala kändisar på grund av sitt idoga arbete i hamnen.
1965-1971 Morgan Larsson. Försåg Klipper med den peke hon har idag.
1971-1978 Bert Andersson
1978- Köptes Klipper av min far Sven-Erik Juhlin. Klipper fick ny kölstock, sambord och däcksbalk för om ruffen. Hela båten nitades om av mig (då 16 år) och farsan med kopparnit. Det byttes också några meter bordläggning under åren.
2001- övertog jag Oskar Juhlin vårdnaden av henne och sedan dess har hon fått ny sittbrunnssarg och styrbrunnsutformning.
Det finns hur många historier som helst om denna gamla båt. Att namnskylten är gjord av en bräda från Ostindienfararen är mer naturligt än konstigt.
Båtdata
Ägare | Oskar Juhlin |
Anrop | 0733-611245 |
Båttyp | Framkoster |
Byggnadsår | 1880 |
Konstruktör | Brandalsbröderna |
Varv | Brandalsbröderna |
Ort | |
Löa | 8,0 (23 fot) m |
Lwl | m |
Bredd | 3,4 (11 fot) m |
Djupgående | 1,35 (4,5 fot) m |
Deplacement | 4,5 ton |
Material i skrov | Ek |
Däck | Ek |
Riggtyp | Bermuda (1924) |
Segelyta(stor+fock) | 15 kvm med rullbom kvm |
Tecken i seglet | |
Motor | Elmotor |
Sommarhamn | |
Vinterplats |