Magna
Magna, ex Ella, byggdes i ett exemplar, men blev så lyckad att ytterligare en båt byggdes. År 1954 byttes originalkölen av järn mot en blyköl varvid ca. 40cm dödträ lades till. En välbärgad Londonbaserad ingenjör; S.L. Bengtsson ägde henne i mange år. Hans faste gast var sjöscout, så Ella blev donert till Göteborgs Sjöscoutskår ca. 1965. Sänare havnade hon i Stockholm.
Eli och Ulf T. Ulriksen fann henne till salu på internett, och drog till Stockholm och köpte henne i April 1999. Hon blev lastad på semitrailer og kört från Jungfrusunds varv til Tønsberg, Norge. 26 April blev hon sjösatt i sin nya hemmahavn, och blev döpt om till ”Magna” efter Ulf’s mor. Magna hadde vårdats väl av sine f.d. ägare. Den sänaste; Johan Kragsterman var båtbyggare och hadde gjort endel nödvändige reparationer. Dessutom hadde han slipat ned och oljat och fernisserad skrog och rigg. De första 2 säsongerna i Norge blev det derfor inte nödvändigt med något större arbete. Man tog bort et icke-originellt peke och et bensinvärmeapparat, mens ny gasolspis och större bensintank blev satt inn. Dessutom blev skylight och skjutlucka byggd om med lägre profil, och ny vågbrytare blev monterad på hyttaket våren 2000.
Vinteren 2001 blev den gamle Göta motoren ersätt av en ny Nanni dieselmotor på 21 Hk. Den nya motoren fikk plats i motorrummet utan större ändringar, så att ny propelleraxel kunne gå i det gamla loppet. Ny foldepropeller blev också monterad. Resultat: Större fart båda med motor och under sägel, och dessutom mycket tystare motorgång! Våren 2001 blev dessutom ny eltoa och ny septiktank monterad, samt el-ankarwinch.
Vintersäsongen 2002 ble et kombinerat diskställe och kylbox i mahogny monterad i kahyttens akterkant under kartbordet. I toalettrummet ble et nedfällbart vaskställe type järnvegs-sovvagn i mässing och mahogny monterad.
Vintersäsongen 2003 blev cockpit och styrbrunn gjort självlänsande, mens kahyttfönstrarna fikk nya glas. Nya motorinstrument med hvit bakgrund och chrominnfattning blev monterade. Supstuga blev sydd.
2024 var vår 26. sesong med Magna og hun er “still going strong“. Vi tok henne ned til bart treverk i 2010 og hun fikk da full behandling med Extreme Coating (Coelan) over vannlinjen: skrog, dekk, cockpit og dekkshus/luckor. Vi har nå hatt 14 sesonger med minimalt vedlikehold, men nå er mahognyfargen blitt falmet, så neste år skal hun få ny coating. Teknisk er hun fortsatt i meget god stand. Motoren fikk ny eksosmanifold i fjor. Det mest spennende som skjedde i løpet av sommeren 2024 var två (!!) lynblixt nedslag samtidig ca. 30 meter bak i vårt kjølvann på vei hjem fra Verdens Ende på Tjøme. Blixt og dunder i selvsamme 100 dels sekund! Ingen skade på båt, utstyr eller mannskap, men vi var døve i noen minutter etterpå. Vi har ingen lynavleder i vår mast, og vi tror det var bra, ellers hadde lynet sannsynligvis slått ned i vår 17 m. høye tremast.
Ägarlängd
S.L. Bengtsson: 1951-1966
Göteborg Sjöscouter: 1966-1977
Jan Mannheimer: 1977-1990?
Johan Kragstermann: 1990?-1999
1966-1977
1977-1990?
1990-1999
Båtdata
Ägare | Ulf T Ulriksen |
Anrop | +47-926 260 27 |
Båttyp | Kustkryssare |
Byggnadsår | 1951 |
Konstruktör | Åke Améen |
Varv | Hjalmar Johansson, Långedrag |
Ort | Göteborg |
Löa | 11,5 m |
Lwl | 8,5 m |
Bredd | 2,5 m |
Djupgående | 1,8 m |
Deplacement | 6,3 ton |
Material i skrov | Hondurasmahogny |
Däck | Teak |
Riggtyp | BermudaKutter |
Segelyta(stor+fock) | 60 kvm |
Tecken i seglet | KR, N33 |
Motor | NanniKubota 3cyl diesel |
Sommarhamn | Kjøpmannskjær Båtforening, Færder Kommune |
Vinterplats | Fjærholmen Båtbyggeri, Færder Kommune |