Iris av Skanör
Ritningar till Iris beställdes av Göteborgsarkitekten Nernst Hansson hos Bertil Bothén för byggnation hos Mobergs Varv i Göteborg. Hansson var en hängiven kappseglare i Nordisk 5 1/2 m och önskade en förstorad 5 1/2:a med plats för familjen. Bygget färdigställdes 1938. Båten döptes till Iris III. Detta står noterat bl.a. under durkarna vilket antyder, att båten sköttes på varv under första ägaren. Göteborgsredaren Trapp blev näste ägare men årtalet för detta ägarbyte vet vi ännu inte.
1965 köptes Iris av Malmöläkaren Bruno Dahlberg och döptes om till Gyneka VI. Hemmahamn blev nu Limhamn varifrån båten kappseglades flitigt. 1967 tröttnade Bruno på bulor i huvudet och lät bygga ett nedgångsdoghouse. Det är från denna tiden Iris (Gyneka), på en vacker solnedgångsbild, representerar Öresund i boken Skånes goda sidor. 1973 köptes Iris av Mario Pinotti med fortsatt hemmahamn i Limhamn – nu med namnet Lady Sex. Mario, som är pilot, experimenterade mycket med aerodynamik och viktbesparing under fortsatt kappseglande. Båten nåtlimmades och vitmålades. Doghouset byttes ut mot ett med rundare former. Nuvarande ägarna träffade ofta Iris på ”banorna” då vi i vår M30 nr 12, Mariana, kappseglade i samma klass. Då vi, efter sommaren -78, tyckte att vi växt ur Mariana bad vi Mario, att få köpa Iris vilket, efter viss tvekan, beviljades. Vi gav åter båten hennes originalnamn Iris.
Under årens lopp har Iris moderniserats med diverse elektronik, kyl, värme m.m. Det mesta av segelgarderoben har förnyats. Samtliga fall och revtampar har dragits till sittbrunnen för bekvämare och säkrare segling. Vintern 2003-2004 låg Iris på Jungfrusunds Marina där hon nåtlimmades och ytepoxibehandlades under vattenlinjen. Denna åtgärd har resulterat i ett märkbart styvare skrov. Samtidigt fick sittbrunn och styrbrunn bl.a. nya sargar.
Ett nytt storsegel 2005 gav oss nya ”hästkrafter” men medförde också, att skenan drogs ur masten. Efter att ha satt skenan i epoxy och nya skruv har det emellertid fungerat. Även försegelhanteringen har förenklats med en rullgenua. Elsystemet har dragits om med material från Skyllemarks vilket medfört väsentligt förbättrad batterikapacitet. Iris seglas nu allt längre perioder eftersom vi är flera besättningar i familjen som avlöser varandra.
Vintern 2018-19 har vi bytt motor från Volvo Penta till en lite starkare Yanmar.
Båtdata
Ägare | Ulla-Britt & Per- Magnus Anderson |
Anrop | 0703-50 09 60 |
Båttyp | Lätt långfärdskryssare |
Byggnadsår | 1938 |
Konstruktör | Bertil Bothén |
Varv | Mobergs Varv |
Ort | Göteborg |
Löa | 12,5 m |
Lwl | 8,2 m |
Bredd | 2,55 m |
Djupgående | 1,7 m |
Deplacement | 6 ton |
Material i skrov | Oregon pine |
Däck | Oregon pine |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 47 kvm |
Tecken i seglet | KR, SWE19 |
Motor | Yanmar 3YM20G |
Sommarhamn | Skanör |
Vinterplats | Skanör |