Amoress
För många känns säkert namnet Amoress bekant och det är kopplingen till en pälsaffär i Stockholm med samma namn. Det var två bröder som drev affären med framgång vilket ledde till att de kunde beställa var sin båt som var likadana, det blev Amoress I och Amoress II.
Konstruktör blev förstås Peter Norlin som var den tidens mästare. Båtarna byggdes med moderna former och i kallbakat trä. Välvda flushade däck och tre sittbrunnar gav ett tydligt kappseglingsutseende. Kraftfulla winschar som kunde klara stora försegel. Under däck möts man än idag av en ljus inredning helt i klarlackat trä. Och förstås fullt med praktiska detaljer.
Det blev många kappseglingar med en rad framgångar som återigen visade Peter Norlins storhet som konstruktör. Man var runt på de stora regattorna och tampades med eliten. En härlig tid som definitvt placerade Sverige högt upp i anseende gällande kappsegling.
Linjerna är klassiska IOR, den mätregel som gällde på 1970-talet. Den skapade skrov med smala ändskepp, stor bredd i däck, smal vattenlinje, bullighet midskepps och en nerbyggd flat sektion närmast kölen kallad bustle. Amoress är en trekvartstonnare och förlaga till entonnaren Agnes som byggde året efter på Neglingevarvet.
Båtdata
Ägare | Bengt Nylen |
Anrop | 0707-538 183 |
Båttyp | 3/4 Ton |
Byggnadsår | 1974 |
Konstruktör | Peter Norlin |
Varv | Spillersboda |
Ort | Norrtälje |
Löa | 10,46 m |
Lwl | 8,58 m |
Bredd | 3,42 m |
Djupgående | 1,85 m |
Deplacement | 5,16 ton |
Material i skrov | Kallbakat trä |
Däck | Divinycell/glasfiber |
Riggtyp | Matshead |
Segelyta(stor+fock) | 49,5 kvm |
Tecken i seglet | S-5401 |
Motor | 30 hkr Yanmar |
Sommarhamn | TBK Österskär |
Vinterplats | Vinterplats.se /båtens bästa vän/ |