Agnes
Efter en framgångsrik säsong 1974 med bl a prototypen Accent som vann ¼ Ton Cup i Malmö bestämde Peter Norlin att tiden var inne för en egen satsning i internationell havskappsegling. Entonnarklassen var het och lockade de bästa såsom Ted Turner, Lowell North, Ted Hood och Dennis Conner. S&S och Dick Carter hade länge dominerat i klassen men sen några år hade en ny generation konstruktörer visat vägen mot snabbare båtar, bland dem Doug Peterson och Ron Holland. Målbilden var att vinna One Ton Cup-pokalen i Newport sensommaren 1975.
Omständigheter gjorde att Peter Norlin vände sig till Neglingevarvet i Saltsjöbaden som familjen Plym nyligen sålt till Jan Benson – Agnes blev därmed det världsberömda varvets sista nybygge. Virke och erfarna, skickliga båtbyggare fanns det gott om men att få till de moderna IOR-linjerna var utmanande och bygget blev försenat. Därför ställdes siktet in på havskappseglingsserien SORC i Florida/Bahamas vintern 1976, en serie havskappseglingar över sex veckoslut som vid den här tiden var mycket prestigefylld.
Helt oprövad vann Agnes premiärracet och fortsatte med serien 4-1-2-9. I sista och avgörande seglingen utanför Nassau sattes esset Dennis Conner vid rodret på huvudrivalen Silver Apple för att sätta svenskarna på plats. Det hjälpte inte; Agnes vann även det avslutande racet och tog hem klassegern i SORC. Spekulanterna ryckte i Agnes och hon såldes till ett konsortium i Chicago kopplat till nystartade Horizon Sails. Hon var konkurrenskraftig ytterligare ett par säsonger; i SORC 1977 kom hon tvåa efter Sweet Okole, ritad av nya stjärnan Bruce Farr.
2012 dök Agnes upp i en annons, hon hade hamnat på Vancouver Island under 1990-talet och nu sökte hon ny ägare. Ett konsortium bestående av Markus Norlin, Jonas Nilsson, Richard Calvert-Smith och Tue Beijer köpte henne osedd och sensommaren 2013 seglade hon på Baggensfjärden för första gången sedan hon testseglades utanför varvet senhösten 1975. Sen vi köpte henne har vi bl a investerat i moderniserad däcksutrustning, segelgarderob, löpande rigg, inredningsdetaljer mm.
Agnes är en unik yacht på många sätt, hon kom till under en brytpunkt där gamla tiders båtbyggarkonst – mahogny på ekspant – fortfarande kunde förenas med state-of-the-art racing på högsta internationella nivå. Amerikanerna trodde hon var en träimitation i plast.
Agnes och hennes svenska besättning tillägnas ett helt kapitel i Bengt Jörnstedts läsvärda biografi Vinden är fri från 2014.
Båtdata
Ägare | Markus Norlin och Richard Calvert-Smith |
Anrop | 070-423 6460, 070-601 4285 |
Båttyp | 1 Ton one-off |
Byggnadsår | 1975 |
Konstruktör | Peter Norlin |
Varv | Neglingevarvet |
Ort | Saltsjöbaden |
Löa | 11,20 m |
Lwl | 8,8 m |
Bredd | 3,75 m |
Djupgående | 2,06 m |
Deplacement | 7 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Plywood |
Riggtyp | Masthead |
Segelyta(stor+fock) | 88 kvm |
Tecken i seglet | SWE-5678 |
Motor | Westerbeke |
Sommarhamn | Saltsjöbaden |
Vinterplats | Saltsjöbaden |