Gillan
Plyms varv i Saltsjöbaden var känt över världen för sina extremt välbyggda och snabba båtar där de flesta seglar ännu, med topplaceringar i kända moderna/klassiska race.
Gillan byggdes till bankdirektör B. Odelfeldt och kappseglades framgångsrikt i Gotland Runt/Bogskärsseglingen fram till 1963 med bl.a Gustav Plym och Oscar Plym ombord. Hon skaffade sig 3st 1:a plac. och 6st 2:a plac, snabbast på tid så sent som 1962 och var 2:a 1963 (SHR).
När konstruktören Gustav Plym skrev sin kända bok ”Båt & Hav”, var det bl.a hans erfarenheter ombord på Gillan och Elseli IV (Fastnet race) som låg till grund. Gustav var även skolad hos Ken Davidson (tanktester) och Sparkman & Stephens vilket man förstår när man ser Gillans botten.
Gillan har hon genomgått en uppfräschning av allt tekniskt men inget trä är bytt. Alla metalldelar är delvis bytta eller omkromade. Mast/bom och segelplan är under utveckling med originalet/trimbarhet som utgångspunkt.
I den stora kappsegling – Europeweek2014 – i Norge med 100 klassiska båtar från tio länder vann hon sin klass (2,1,1,4) varav totalvinst i ett race där alla 100 startade samtidigt.
Gillan utgör nu som förr en familje- och kappseglingsbåt där trivseln och snabbheten regerar.
2022 förvärvades hon av nuvarande ägare.
Båtdata
Ägare | Hans Möller |
Anrop | 0708-15 16 89 |
Båttyp | Kustkryssare/shortender |
Byggnadsår | 1947 |
Konstruktör | Gustav Plym |
Varv | Neglingevarvet |
Ort | Stockholm |
Löa | 10,73 m |
Lwl | 8,9 m |
Bredd | 2,65 m |
Djupgående | 1,96 m |
Deplacement | 6 ton |
Material i skrov | Honduras på stål, träspant |
Däck | Teak |
Riggtyp | Bermuda 4/5 |
Segelyta(stor+fock) | 55 kvm |
Tecken i seglet | KR, S-110 |
Motor | Solé 3 cyl |
Sommarhamn | Dalarö |
Vinterplats | Dalarö |