Skua
Skua är såld!
Youtube-film finns HÄR
Historik
Skua hette under åren 1946-1958 Marie och beställdes av Bergsrådet Harry Gullichsen. Hon byggdes på en mekanisk verkstad i Kauttua som han var chef för. Endast två exemplar byggdes ursprungligen år 1946, Marie och Gullkrona. En tredje byggdes 1952 som har burit namnen Amanda, Piraya och Aureola.
Båten kom till familjen 1958 och under min uppväxt seglade vi flera veckor varje sommar i Stockholms, Ålands och Åbolands skärgårdar. Kraven på komfort var lite lägre då, idag skulle nog ingen ta med sej fru och tre pojkar i en båt som bara är lite större än en Folkbåt på fyra veckors seglingssemester.
Arbeten
En elektrisk inombordsmotor från Greenstar har installerats. Däck och rufftak är epoxibehandlade. Den ursprungliga inredningen var i dåligt skick och avlägsnades. Skrovets insida har renskrapats och impregnerats med rå linolja.
Kölplanka, döträ, sambord, roderstäv och horntimmer är förnyade. Resnings- och kölbultar har ersatts med nya av syrafast rostfritt stål. Ny inredning byggdes vintern 2009-10 av Rexwinkel Yachtbouw. Då gjordes också en variant av nåtlimning varvid nåten frästes upp och ribbor limmades in. Tack vare att ribborna bara limmades på ena sidan, kan nåten fortfarande öppna sig om träet blir alltför torrt. Våren 2018 blev jag tvungen att byta förstäven från vattenlinjen till kölplankan och de fem bottenstockar som grenslar förstäven, så nu är hela resningen bytt och alla resningsbultar förnyade. Nytt för 2021 blev en rullfock som dessutom är framflyttad 35 cm på däck, istället för de dubbla fockstagen, och AIS.
Förändringar
Förutom de ovan nämnda har ett par nya skotvinschar monterats som kan användas antingen till storen, stora genuan eller spinnakern beroende på segelföring och vindstyrka. I övrigt har hon kvar sina originalbeslag.
Ägarlängd
1946-1952 Bergsrådet Harry Gullichsen
1952-1958 Generalkonsul Walter Wiklund
1958-2000 Gunnar Pipping
2000-2006 Klaus Kyander
2006- 2023 Lasse Pipping
2023- Johan Skibdal
Båtdata
Ägare | |
Anrop | |
Båttyp | Gullkronakryssare |
Byggnadsår | 1946 |
Konstruktör | Jarl Lindblom |
Varv | |
Ort | Kauttua, Finland |
Löa | 8,9 m |
Lwl | 6,64 m |
Bredd | 2,36 m |
Djupgående | 1,1 m |
Deplacement | 3,5 ton |
Material i skrov | Furu |
Däck | Epoxibehandlat furudäck |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 25 kvm |
Tecken i seglet | L1 |
Motor | GreenStar |
Sommarhamn | |
Vinterplats |