Caramba

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPå 40-talet ägdes hon av begravningsentreprenör af Beckman med sommarnöje på Hasseludden, namnet var då Caramba. På 50-talet köptes hon av bröderna Arne och Rune Gruvén. De gjorde, med hjälp av Nils Eriksson på SSK, en omkonstruktion som innebar att de höjde båten tre bord samt att de plastade skrov, mast och däck.

1963 köpte Lennart och Marianne Gransten henne för nästan bara blyvärdet i kölen. De döpte om henne till Konkurs, namnet taget med tanke på vilken situation de kunde hamna i innan hon blev färdig. De tog bort all plast och därmed var hon åter en mahognyseglare. Nästan alla järnnitar har blivit utbytta och motor samt en toalett har monterats. Under åren har hon varit flitigt använd och ömt vårdad tills 2007 då vi blev de nya ägarna och fick äran att fortsätta vårda och segla henne.

Det finns olika teorier om vad för slags båt hon var innan höjningen. Vad vi har hört från tidigare ägare kan hon ha varit en R7a. Beslag i fören visar att hon har haft bogspröt. Efterforskningar pågår för att försöka få fram båtens historia.Vi är nu nästan säkra på att ursprungsbåten är en finskbyggd R7:a från 1910 som hette Caramba byggd i Åbo.

Vi är tacksamma för all information om båtens tidigare öden och äventyr.

Båtdata

Ägare Eva Ericsson Göran von Strokirch
Anrop
Båttyp Kustkryssare
Byggnadsår 1910 (1950)
Konstruktör
Varv Åbo/SSK
Ort
Löa 12,3 m
Lwl 0 m
Bredd 2,65 m
Djupgående 1,75 m
Deplacement 5 ton
Material i skrov Mahogny
Däck
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 55 kvm
Tecken i seglet
Motor Yanmar
Sommarhamn Farstaviken, Gustavsberg
Vinterplats Lövbergaviken, Nacka