Brittsol II
År 1936 ville Sven Salén göra ännu ett försök att vinna Skärgårdskryssarepokalen. Han vände sig som vanligt till Tore Holm som ritade en A22:a till honom, så optimerad för kappsegling som möjligt. Alla mått ligger någon eller några millimeter från gränserna i skärgårdskryssareregeln.
Tråkigt nog gjorde Tore Holm en missbedömning och ritade först en för kort köl och sedan förlängde han den så kölvikten ökades från 1100 kg till 1200 kg. Resultatet blev att båten inte gick att mäta in, Salén hoppade av och båten togs över av ett konsortium i KSSS. För att kunna mäta henne sågade man bort rätt stora delar av underkanten och framkanten på kölen samt flyttade den föröver, kvar blev 975 kg och en båt som inte balanserade som den skulle och aldrig gick fort förutom under någon segling då Tore Holm förbarmade sig över henne.
Under åren har en hel del mer eller mindre märkliga försök gjorts för att få fart på båten. Det borde gå, andra Holm-ritade båtar från andra halvan av 30-talet är snabba så varför inte hans sist byggda A22:a?
Så småningom hamnade båten hos Veteranbåtsföreningen som renoverade henne så hon skulle kunna vara ett seglande museifartyg och när museet i Västerås avvecklades blev båten till salu. Vi var några stycken som tittade på henne och jag köpte båten våren 2019 eftersom jag ville börja kappsegla på riktigt igen. Jag har haft båt länge nog för att förstå att det var en del att göra men uppenbarligen inte tillräckligt för att begripa hur illa det var. Båten höll inte för att segla när det blåste mer än 6-7 m/s, allt rörde sig och hon läckte på en mängd ställen, en konsekvens av många dåliga renoveringar och tidens tand.
Det är en mycket vacker båt som seglar fantastiskt trots sina egenheter så jag bestämde mig för att försöka få tillbaka henne på kappseglingsbanorna som den racer Tore Holm hade avsett.
Brittsol genomgår för tillfället en välbehövlig renovering. Så här långt har skrovet digitaliserats för att det skall vara möjligt att räkna ut tyngdpunkter och flytlägen. Förstäv, kölplanka, roderstäv, en bit akterstäv, bottenstockar, nya ringspant vid masten, mastfot, lite däcksbalkar och förstärkningar, resningsbultar, kölbultar, luckor och rätt mycket av botten är bytt och den nyritade och nygjutna kölen är monterad. Under sommaren riktades och nåtlimmades skrovet så det ska gå att mäta in henne som en A22:a
Båten har även fått en aluminiumrigg, ny layout för beslag, winschar och allt trimm samt nya segel, allt annat på båten är renoverat, bokstavligen allt. Naturligtvis är det förutom de större sakerna tusen och åter tusen små detaljer men nu i början av 2023 är det mest slipning och ytbehandling kvar. Sjösättning planeras så snart båten är klar.
Båtdata
Ägare | Jan Pettersson |
Anrop | 070-911 93 02 |
Båttyp | SK22 |
Byggnadsår | 1936 |
Konstruktör | Tore Holm |
Varv | Arendals båtvarv |
Ort | Göteborg |
Löa | 12,180 m |
Lwl | 8,120 m |
Bredd | 2,050 m |
Djupgående | 1,310 m |
Deplacement | 2,040 ton |
Material i skrov | Oregon pine |
Däck | Dukat däck i gran |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 22 kvm |
Tecken i seglet | 22, S212 |
Motor | – |
Sommarhamn | Skarholmen, Uppsala |
Vinterplats | Funbo, Uppsala |