Brittsol II

Brittsol_600År 1936 ville Sven Salén göra ännu ett försök att vinna Skärgårdskryssarepokalen. Han vände sig som vanligt till Tore Holm som ritade en A22:a till honom, så optimerad för kappsegling som möjligt. Alla mått ligger någon eller några millimeter från gränserna i skärgårdskryssareregeln.

Man kan undra vad som kan gå fel när man låter ett tämligen oerfaret båtvarv bygga en racer på detta sätt? Ganska mycket visade det sig. Kölen är ritad för 1100 kg vikt men kom att väga 1200 kg. Båten gick inte att mäta in, Salén hoppade av och båten togs över av ett konsortium i KSSS. För att kunna mäta henne sågade man bort rätt stora delar av underkanten och framkanten på kölen samt flyttade den förut, kvar blev 975 kg och en båt som inte balanserade som den skulle och aldrig gick fort förutom under någon segling då Tore Holm förbarmade sig över henne.

Under åren har en hel del mer eller mindre märkliga försök gjorts för att få fart på båten. Det borde gå, andra Holm-ritade båtar från andra halvan av 30-talet är snabba så varför inte hans sist byggda A22:a?

Så småningom hamnade båten hos Veteranbåtsföreningen som hade henne som seglande museifartyg och när museet i Västerås avvecklades blev båten till salu. Vi var några stycken som tittade på henne och jag köpte båten våren 2019 eftersom jag ville börja kappsegla på riktigt igen. Jag har haft båt länge nog för att förstå att det var en del att göra men uppenbarligen inte tillräckligt för att begripa hur illa det var. Båten höll inte för att segla när det blåste mer än 6-7 m/s, allt rörde sig och hon läckte på en mängd ställen.

Det är en mycket vacker båt som seglar fantastiskt trots sina egenheter så jag bestämde mig för att försöka få tillbaka henne på kappseglingsbanorna som den racer Tore Holm hade avsett.

Brittsol genomgår för tillfället en välbehövlig renovering, som innefattar först en digitalisering av skrovet för att kunna räkna ut tyngdpunkter och flytlägen. För att få ett starkt skrov som håller att kappseglas byts förstäv, kölplanka, roderstäv, en bit akterstäv, bottenstockar, nya ringspant vid masten, mastfot, lite däcksbalkar och förstärkningar, resningsbultar, kölbultar och rätt mycket av botten.

I hopp om att få båten snabb gjuter vi en ny köl, sätter på en aluminiumrigg, gör en ny layout för beslag, winschar och allt trimm samt köper nya segel. Slutligen byter vi ut de förskräckliga luckorna i plexiglas, mot nya i mahogny och ett riktigt rufftak i mahogny. Naturligtvis är det förutom de större sakerna tusen och åter tusen små detaljer. Nu i slutet av 2020 är mycket av skrovjobben klara och en hel del av finsnickerierna och beslagen. Sjösättning planeras så snart båten är klar.

Båtdata

Ägare Jan Pettersson
Anrop 070-911 93 02
Båttyp SK22
Byggnadsår 1936
Konstruktör Tore Holm
Varv Arendals båtvarv
Ort Göteborg
Löa 12,180 m
Lwl 8,120 m
Bredd 2,050 m
Djupgående 1,310 m
Deplacement 2,040 ton
Material i skrov Oregon pine
Däck Dukat däck i gran
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 22 kvm
Tecken i seglet 22, S212
Motor
Sommarhamn Skarholmen, Uppsala
Vinterplats Funbo, Uppsala