Spirit of Garm IV
Garm IV blev Gunnar Mellgrens snabbaste och mest extrema konstruktion. Efter sjösattningen 1902 blev den internationellt berömd genom spektakulära vinster i Tyskland, Danmark, Norge och på Västkusten.
Sommaren 1905 sålde Olof Mark henne till G. A. Kyhlberger som döpte om henne till San Toy och tog henne till ostkusten. Från 1905 till 1908 seglades hon framgångsrikt av John Carlssons team (Glas-Kalle). Legendariska prestationer innefattar bland annat Visby-vadet som anses vara förlagan till nuvarande Gotland Runt.
År 1908 donerades hon till flottan och försvann från kappseglingsscenen för att skrotas 1965/66.
Spirit of Garm IV är ett nybygge baserat på samma linjer och segelplan som Garm IV. Nybygget sjösattes 2021 men råkade på väg till starten av Gotland Runt ut för mastbrott. Ny mast byggdes under vintern 21/22 och nya tag med seglingar togs sommaren 2022.
Mer om projektet finns här (länk).
Båtdata
Ägare | Kurt Rasmussen, Fredrik Eriksson, m.fl. |
Anrop | |
Båttyp | Fenkölsracer |
Byggnadsår | 1902/2020 |
Konstruktör | Gunnar Mellgren |
Varv | Jönköpings Mekaniska Verkstad/amatörbyggd |
Ort | Jönköping/Oxelösund |
Löa | 18,26 (20,7 m peke) m |
Lwl | 11,6 m |
Bredd | 3,96 m |
Djupgående | 3,45 m |
Deplacement | 9,7 ton |
Material i skrov | Plåt/kallbakad |
Däck | Trä |
Riggtyp | Gaffel |
Segelyta(stor+fock) | 240 kvm |
Tecken i seglet | |
Motor | 40 hk diesel |
Sommarhamn | Oxelösund |
Vinterplats | Oxelösund |