Sjörået
Sjörået utsågs till ”Årets mest välskötta träbåt” vid Risörs Träbåtsfestival 2009 och till ”Årets segelbåt” på Västkusten ett par gånger. Skrovet byggdes av Christoph Rassy i Kungsviken 1964-65. Inredning, däck, överbyggnad och rigg gjordes på Röda Bolagets varv på Ringön i Göteborg av Holger Johansson och Karl-Gustav Larsson m.fl. 1965-66. Hon sjösattes den 30 juni 1966.
Sjörået är en kulturhistoriskt mycket värdefull segelbåt och blev K-märkt fritidsbåt år 2015. Hon är mycket väldokumenterad i ord och bild. Sjökaptenen Thorsten Söderhielm var båtens beställare och förste ägare. Hon köptes av nuvarande ägaren 1974, som alltså haft båten i 48 år!
Sjörået är fortfarande efter 53 års ”aktiv tjänst” i minst lika gott skick som vid sjösättningen. Dessutom är hon i sina väsentliga delar fortfarande i originalutförande. Nya roderbeslag är den enda reparationen som gjorts förutom olika ”uppgraderingar” till modernare utrustning.
Virket till båten inköptes och torkades i sex år innan bygget startade. ”Virket, som kunden kom med, var det torraste jag någonsin kunnat drömma om” sade Christoph Rassy, när det levererades till Kungsviken. Under byggets gång användes 200 liter ofärgad Cuprinol för att mätta skrovet från in- och utsidan. Insidan lackades därefter sex gånger och har sedan dess endast vaxats med möbelvax! Friborden har aldrig renskrapats och originalfärgen sitter fortfarande kvar under den nuvarande härdfärgen! Endast botten under vattenlinjen har renskrapats två gånger, senast 2012 då tre gånger linolja och fem gånger äkta blymönja lades på.
Skrovet är i 22-25 mm afrikansk Khayamahogny på lamellimmade och basade ekspant med kraftiga bottenstockar och dubbla rostfria kölbultar. Fiskar, skarndäck, sargar och inredning i Hondurasmahogny. Däcksbalkar i ask och fura med lackad Oregon pine och Reginaplywood i däcket, som är dukat och målat med halkanix härdfärg. All rundhult i spruce. Massiv 25 mm teak finns i tofter, bord, pentry och navigationsbänk. Rorkulten är handskuren i Honduras-mahogny medan ankarspel, förtöjningsknapar och mantågsfötter är av gjuten brons. Stående rigg, mast- och bombeslag samt mantåg och pulpit i syrafast rostfritt stål, successivt förnyade 1980-2016.
Glas och porslin i måttanpassade köksskåp, tvålågig gasolspis med ugn samt gasoldriven AGA-panna för värme under kojer och på toaletten. Jabsco-toan har en c:a 30 liters rostfri holdingtank under fördäck.
Under senare år har uppgradering skett med nya segel och segelkapell, sprayhood och sittbrunnskapell, nytt elsystem med bl.a. LED-ljus, solcellsladdning och tre nya 80 Ah batterier, Simrad CP 31 plotter, logg och ekolod.
Motorn – Volvo Penta MD 7A 13 hkr – sattes in 1978 och har fått löpande underhåll varje år med ny tank och större renoveringar 1994 och 2011. Båten har vinterförvarats inomhus på välkända varv under alla år sedan 1966.
Sjörået är idag en ”modern klassiker” i ”mint condition”.
Denna sida är från den svenska ägaren som sålde Sjörået till Österrike oktober 2023.
Båtdata
Ägare | Torbjörn Andreason |
Anrop | 070-210 1675 |
Båttyp | Spissgatter (Stortumlare) |
Byggnadsår | 1964/66 |
Konstruktör | Knud H Reimers |
Varv | Rassey/Röda Bolaget |
Ort | Kungsviken, Orust / Ringön, Göteborg |
Löa | 10,20 m |
Lwl | m |
Bredd | 2,50 m |
Djupgående | 1,85 m |
Deplacement | 5,6 ton |
Material i skrov | Khayamahogny |
Däck | Dukat |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta(stor+fock) | 42 kvm |
Tecken i seglet | KR, 965 |
Motor | VP MD 7A |
Sommarhamn | |
Vinterplats |