Martina
Båten beställdes av dåvarande chefen för Mönsterås bruk, Rutger Martin Löf. Han försåg, från början, båten med roder i rostfritt stål. Martina överriggades först: hög trämast och lång bom som gick till mitten på akterdäcket. Båten var vek och lovgirig.
På sjuttiotalet fick Martina en mastheadrigg som reser sig 14,4 m över vattenytan. På åttiotalet tillfogades, som så ofta på Enderleins konstruktioner, ett peke och hon seglar nu underbart. Båten är mindre lovgirig – hon balanserar harmoniskt på endast genuan om 40 kvm. Båten har fått nya röstjärn och nytt stävtimmer samt doghouse klätt i teak.
Henrik Håkanssons köpte båten 1990 och tillsammans med båtsnickare Christer Canow gjordes ett kontinuerligt renoveringsarbete till försäljningen 2019.
Enligt obekräftade uppgifter kan det finnas en systerbåt i Helsingfors. Då i så fall med spegelvänd inredning.
2019 tog Sigurd Snoder Gustavsson tillsammans med Karl Nygren över Martina. Sedan dess har hon seglats kontinuerligt varje sommar.
Båtdata
Ägare | Sigurd Snoder Gustavsson och Karl Nygren |
Anrop | |
Båttyp | Havskryssare |
Byggnadsår | 1963 |
Konstruktör | Olle Enderlein |
Varv | Westins varv |
Ort | Mönsterås |
Löa | 10,65 m |
Lwl | 7,3 m |
Bredd | 3 m |
Djupgående | 1,7 m |
Deplacement | 6 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Teak |
Riggtyp | Masthead |
Segelyta(stor+fock) | 70 kvm |
Tecken i seglet | KR 598 |
Motor | Volvo Penta |
Sommarhamn | Årstaviken |
Vinterplats | Årstaviken |