Martina

Martina

Båten beställdes av dåvarande chefen för Mönsterås bruk, Rutger Martin Löf. Han försåg, från början, båten med roder i rostfritt stål. Martina överriggades först: hög trämast och lång bom som gick till mitten på akterdäcket. Båten var vek och lovgirig.
På sjuttiotalet fick Martina en mastheadrigg som reser sig 14,4 m över vattenytan. På åttiotalet tillfogades, som så ofta på Enderleins konstruktioner, ett peke och hon seglar nu underbart. Båten är mindre lovgirig – hon balanserar harmoniskt på endast genuan om 40 kvm. Båten har fått nya röstjärn och nytt stävtimmer samt doghouse klätt i teak.

Henrik Håkanssons köpte båten 1990 och tillsammans med båtsnickare Christer Canow gjordes ett kontinuerligt renoveringsarbete till försäljningen 2019.

Enligt obekräftade uppgifter kan det finnas en systerbåt i Helsingfors. Då i så fall med spegelvänd inredning.

2019 tog Sigurd Snoder Gustavsson tillsammans med Karl Nygren över Martina. Sedan dess har hon seglats kontinuerligt varje sommar.

Båtdata

Ägare Sigurd Snoder Gustavsson och Karl Nygren
Anrop
Båttyp Havskryssare
Byggnadsår 1963
Konstruktör Olle Enderlein
Varv Westins varv
Ort Mönsterås
Löa 10,65 m
Lwl 7,3 m
Bredd 3 m
Djupgående 1,7 m
Deplacement 6 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Teak
Riggtyp Masthead
Segelyta(stor+fock) 70 kvm
Tecken i seglet KR 598
Motor Volvo Penta
Sommarhamn Årstaviken
Vinterplats Årstaviken