Electra
Kustkryssaren Electra byggdes 1928 på AB Karlstads Båtvarv på beställning av civilingenjör Nils Malm, Stockholm. Det var på den tiden när civilingenjörer tjänade riktigt stora pengar. Förlagan är den tyska ”Germany” som fick extrapris vid Svenska Kryssarklubbens konstruktionstävling, troligtvis 1927. Nils Malm ökade sedan alla mått med ca 3% för att få full ståhöjd i salongen. Germany lär ha konstruerats av en R. Albrecht men jag har tyvärr inte lyckats hitta någon information om denne Albrecht. Jag har ritningar på Germany men tyvärr inte ritningarna för Electra. Möjligtvis finns dessa i Kryssarklubbens arkiv. Electra beskrivs utförligt av ägaren i en artikel i Kryssarklubbens årsskrift 1929. Jag har lyckats få tag i ett exemplar men jag söker efter tidigare årgångar av Kryssarklubbens årskrifter främst 1927-1928, men även 1925-26 för ev. ytterligare info om Germany och dess konstruktör.
Idag är båten utrustad med en trilskande Penta MD5 som dessutom är alldeles för klen. Motorbyte under vintern 2024/25 planeras.
Båtdata
Ägare | Björn Fliesberg |
Anrop | 0739029118 |
Båttyp | Kustkryssare |
Byggnadsår | 1928 |
Konstruktör | R. Albrecht & Nils Malm |
Varv | AB Karlstads Båtvarv |
Ort | Karlstad |
Löa | 10,30 m |
Lwl | 7,70 m |
Bredd | 2,56 m |
Djupgående | 1,55 m |
Deplacement | 6 ton |
Material i skrov | Mahogny på ek och stålspant |
Däck | Teak |
Riggtyp | Bermuda |
Segelyta (stor+fock) | kvm |
Tecken i seglet | KR S 391 |
Motor | MD5 |
Sommarhamn | Ulvösund |
Vinterplats | Ljungskile |