Milonga
1965 fyllde båtbyggaren och ägaren till Kungsörs båtvarv Oscar Schelin 70 år. Han hade hela sitt liv byggt träbåtar, de allra flesta efter andras konstruktioner. Med Schelinkryssaren ville Oscar Schelin sätta sitt eget namn på en konstruktion som också sammanfattade hans långa erfarenhet av båtar och segling. Det var också ett försök att bygga en modern träbåt med rationella metoder som skulle kunna konkurrera med plasten. Ritningen till Milonga är daterad september 1965 och undertecknad av Oscar Schelin, Tore Holm och amerikanen N.G. Owens, den sistnämndes namn fanns förmodligen med för att underlätta export till USA.
Milonga är den första av fyra Schelinkryssare som byggdes vid Kungsörs båtvarv. En av hennes systrar, med något mer utsträckt akter, gav form åt Schelinkryssaren i plast som byggts i cirka 60 exemplar, men det skedde inte vid Kungsörs båtvarv.
Milonga beställdes av fabrikören Erik Sörberg i Kungsör. Han drev ett gjuteri och manufakturindustri som också tillverkade många av de beslag i brons, rödgods och mässing som Kungsörs båtvarv behövde. 1984 sålde Erik Sörberg Milonga till min far Torsten Lilja och en god vän till honom, Leif Ljung, vilka med ålderns rätt dragit sig tillbaka och lämnat ansvaret till de nuvarande ägarna.
Milonga har resning i ek och limmade ekspant. Bordläggningen är mahogny i hela längder, hon saknar laskar. Däcket är teak på plywood. 2001 byttes riggen varvid masten höjdes cirka en meter för att få mer fart i båten. Under vintern 2005-2006 byttes delar av förstäven och förbindningen mellan stäv och kölplanka vid mastfoten renoverades. Ett antal skadade spantändar och samborden byttes också. Arbetet utfördes av Thomas Larsson och Jonas Lorensson, Yachtsnickeriet, vid Linds Båtvarv. 2007 installerades en ny 3 cylindrig Nanni diesel på 21 hkr.
Milonga har familjeseglats till Åland och Finland flera gånger, och längs kusten ner till Skåne, men numera blir det mest Stockholms skärgård.
Båtdata
Ägare | Mårten Lilja Örjan Wrede |
Anrop | 070 235 00 95 |
Båttyp | Schelinkryssare |
Byggnadsår | 1966 |
Konstruktör | Oscar Schelin och Tore Holm |
Varv | Kungsörs Båtvarv |
Ort | Kungsör |
Löa | 10,35 m |
Lwl | 7,4 m |
Bredd | 2,72 m |
Djupgående | 1,45 m |
Deplacement | 4,5 ton |
Material i skrov | Mahogny |
Däck | Teak |
Riggtyp | Bermuda (masthead) |
Segelyta(stor+fock) | 45 kvm |
Tecken i seglet | KR 1085 |
Motor | Nanni diesel 21 hkr |
Sommarhamn | Ljusterö |
Vinterplats | Stora Essingen |