Moyana

MoyanaSpinnaker-webb

Historien börjar med den danska varvsägaren Henckel. Han lät bygga Victoria I, ritad av A. Witt 1918 på Kalundborg Skibsværft. Henckels mål med båten var att vinna Öresundspokalen. Hon blev byggd på hans egna varv. Henckel blev inte nöjd med provseglingarna, därför beställdes en ny båt, Victoria II. A. Witt levererade samma år (1918) nya ritningar till denna moderniserade båt med en droppformad köl, en slags bulpköl samt kölvikten hade reducerats från 2700 till 1900 kg. Den nya båten blev byggd på rekordtiden 6 veckor, men trots denna stora satsning lyckades Henckel inte vinna Öresundspokalen.

Båtarna blev inte byggda enligt R-regeln från 1907, utan enligt den sk S-regeln. På grund av kriget så utgick R-regeln 1917, ett internationellt möte kunde inte hållas så därför blev vi skandinaver eniga om att själva modernisera R-regeln och kallade den därför för S-regeln (S=Skandinavien). Från 1919 blev den nya R-regeln återskapad med stor respekt för den ”förbättrade” S-regeln.

Systerbåten Victoria I finns i dag under restaurering i Hellerup (ligger i norra Köpenhamn, Danmark). Dokumentation mm finns på Victoria I:s hemsida

Victoria II köptes av en svensk från Halmstad 1920. Troligen var det han som döpte om henne till Moyana. På 20-talet var hon en av tre båtar som låg i Malmö Yachtklubbs inre hamn.

Hon befann sig på västkusten i hamnarna Halmstad, Höganäs, Viken, Malmö och Limhamn fram till 1928. Efter kriget missköttes hon och enligt uppgift plastades hon 1972. Under 80-talet påbörjades en renovering av Erik Röing, vilken fortsatts av kommande ägare. År 2004 köpte Adam Röing och Patrik Jensen henne av Ove Lennert som sist seglade henne -92. Moyana har nu seglat sedan sommaren 2005 efter några större renoveringar som omfattar bl a ny kölplanka, nya kölbultar/bottenstockar, riktad köl, främre delen av stäven har bytts ut, nya segel och 2 nya vinschar

Båtdata

Ägare Patrik Jensen och Adam Röing
Anrop 073-628 09 87
Båttyp R7
Byggnadsår 1918
Konstruktör A Witt
Varv Kalundborg
Ort Danmark
Löa 11,6 m
Lwl 6,82 m
Bredd 2,15 m
Djupgående 1,7 m
Deplacement 4,5 ton
Material i skrov Lärk på ek
Däck Pine
Riggtyp Bermuda (7/8)
Segelyta(stor+fock) 51 kvm
Tecken i seglet 7, S1
Motor Suzuki 8hk
Sommarhamn Sandö brygga, Värmdö
Vinterplats Ekerö båtklubb