Winnie

Winnie
Winnie beställdes av KSSS vice ordförande kapten Bertil Sterner som kappseglade henne flitigt och framgångsrikt i NL-klassen. Gast var ofta Herman Winberg, ägare till Winbergs varv på Djurö, där båten hade hemvist till 1990. Konstruktionen stod Knud H Reimers för, han utnyttjade sitt stora kunnande om hur man ritar framgångsrika skärgårdskryssare och R-jakter för att skapa en välseglande och harmonisk kustkryssare.

Som ny beskrevs hon i Till Rors: ”En mer idealisk båt än den här demonstrerade torde knappast den kunna få som önskar sig en rymlig, snabb och vacker båt med linjer påminnande om den internationella sexans. För folk med pretentioner är det en önskebåt, varken mer eller mindre.”  Detta avspeglar sig väl också i det faktum att Winnie bara haft fyra ägare under åren varav en ägare bara hade båten en kort period.

Båten är i original med sin delvis vitmålade tvåmansinredning med pullmankojer. Mast och stagning är också original. Inombordsmotor tillkom 1991, och teakdäck och relingar byttes runt 2005.

Segelbåtar är väsen, och jag kan bara instämma med Ulla Pohls beskrivning av Winnie som en båt med en egen vilja, när Winnie är på humör så bjuder hon på en seglingsupplevelse utöver det vanliga.

Det byggdes åtminstone två båtar till på en modifierad ritning, aktern är förlängd 35 cm på dessa. De är KR 80 Tintomara och KR 166 Galahad.

Winnie är utförligt beskriven i Bengt Jörnstedts bok Rena skönheter.

Ägarlängd:
Bertil Sterner 1947-ca 1965
Tor Eliasson ca 1965-1968
Nalle och Ulla Pohl 1968-1990
Thomas Larsson 1990-

Båtdata

Ägare Thomas Larsson
Anrop 070-716 28 79
Båttyp Kustkryssare
Byggnadsår 1947
Konstruktör Knud H Reimers
Varv Williams
Ort Motala
Löa 12,44 m
Lwl 8,5 m
Bredd 2,44 m
Djupgående 1,78 m
Deplacement 5,3 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Teak
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 57 kvm
Tecken i seglet KR, S120
Motor Perkins 18 hk
Sommarhamn Skurusundet
Vinterplats Tranebergs SS