Skua

 

Skua1-webb

Skua hette under åren 1946-1958 Marie, uppkallad efter beställarens hustru. Endast två exemplar byggdes ursprungligen år 1946, det andra heter Gullkrona. En tredje byggdes 1952 som har burit namnen Amanda, Piraya och Aureola.

Mina föräldrar köpte Skua 1958. Under hela min uppväxt seglade vi flera veckor varje sommar i Stockholms, Ålands och Åbolands skärgårdar. Kraven på komfort var lite lägre då, vem skulle idag ta med sej fru och tre pojkar i en båt som bara är lite större än en Folkbåt på fyra veckors segelturer?

Arbeten
En elektrisk inombordsmotor från Greenstar har installerats. Däck och rufftak är epoxibehandlade. Den ursprungliga inredningen var i dåligt skick och avlägsnades. Skrovets insida har renskrapats och impregnerats med rå linolja.

Kölplanka, döträ, sambord, roderstäv och horntimmer är förnyade. Resnings- och kölbultar har ersatts med nya av syrafast rostfritt stål. Ny inredning byggdes vintern 2009-10 av Rexwinkel Yachtbouw. Då gjordes också en variant av nåtlimning varvid nåten frästes upp och ribbor limmades in. Tack vare att ribborna bara limmades på ena sidan, kan nåten fortfarande öppna sig om träet blir alltför torrt.

Ny mast av Oregon pine byggdes av Rexwinkel Yachtbouw 2015, likadan sånär som på att fiolstaget och stängvanten ersattes med en snedställd fiol och att mastspåret ersattes med en skena.

Ägarlängd
1946-1952 Bergsrådet Harry Gullichsen
1952-1958 Generalkonsul Walter Wiklund
1958-2000 Gunnar Pipping
2000-2006 Klaus Kyander
2006- Lasse Pipping

Båtdata

Ägare Lars Pipping
Anrop +358 408 764 241
Båttyp Gullkronakryssare
Byggnadsår 1946
Konstruktör Jarl Lindblom
Varv
Ort Kauttua, Finland
Löa 8,9 m
Lwl 6,64 m
Bredd 2,36 m
Djupgående 1,1 m
Deplacement 3,5 ton
Material i skrov Furu
Däck Epoxibehandlat furudäck
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 25 kvm
Tecken i seglet L1
Motor GreenStar
Sommarhamn Skeppsvik, Eckerö
Vinterplats Eckerö, Åland