Eugenie

Eugenie2-09-NF-sommar%20218
Historik

Eugenie ritades av Erik Salander i juni 1916. Beställare var båtbyggare Hjalmar Törnblom i Västerås. Törnblom engagerade sig 1917 i Västerås Skeppsvarv, ett nystartat aktiebolag med stora visioner. Det är ovisst om Törnblom påbörjade bygget. Västerås Skeppsvarv gjorde konkurs efter några år.

1921 sjösatte C A Rosborg, drivande kraft och tidigare ordförande i Westerås Segel-sällskap, sin nya 55a Margarta III. Rosborg behöll båten till 1927 då hon såldes till direktör Gustaf Hultquist i Råsunda. Han kallade henne för Mabel och lät Salander rita en bermudasrigg. Mabel registrerades i KSSS som 55 S16.

1931 såldes hon till Olof Bergståhl, som var tandläkare och känd seglarprofil i Strängnäs. Han döpte om Mabel till Carita. Tio år senare riggades Carita ned till 40 kvadratmeter, hon fick då 40 S-66.

Efter många år i Strängnäs hamnade Carita åter i Västerås, då Knut Westerlund ägde henne. Han hade kvar henne till slutet av 50-talet då han köpte en P-28. Carita låg kvar i hamnen i Västerås ytterligare några år.

I början på sjuttiotalet köpte SSKFs dåvarande ordförande Gösta Bladh, Eugenie, som hon nu hette. Eugenie var vid den här tiden ganska nedgången, botten var plastad och inredningen saknas. Gösta behöll dock bara Eugenie till 1973 då han fick möjlighet att köpa Sif som var nära originalskick.

Nya ägare blev Jane och Ville Hofman-Bang med Pontus Frösell som delägare de första åren. Eugenie rustades nu upp hon fick ny moderköl, roderstäv och de nedersta borden byttes. En ny delvis provisorisk inredning, som fortfarande finns kvar, kom också till. I början på åttiotalet övertog Eugenie Fågel Grips gamla mast.

1984 veckan före midsommar köpte vi, jag och Marianne, henne. Första vintern lade vi mahognyfaner på rufftaket, sedan dess har några bord bytts och sittbrunnen har sänkts. Vi har låtit nåtlimma friborden och originaldäcket har behandlats med Coelan vilket gjort det betydligt torrare inombords.

Båtdata

Ägare Bo Bethge & Marianne Arnrup
Anrop 0708-386766
Båttyp SK40
Byggnadsår 1916
Konstruktör Erik Salander
Varv
Ort Västerås
Löa 13,57 m
Lwl 8,7 m
Bredd 2,25 m
Djupgående 1,70 m
Deplacement 3,5 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Oregon pine
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 40 kvm
Tecken i seglet 40, S66
Motor Utombordare
Sommarhamn Blidösundet
Vinterplats Margretelunds Båtsällskap