Xantippa

Xantippa

Kullen II beställdes av den tidigare järnkramhandlaren H. Victor Olsson i Stockholm och levererades 1907. Familjen Olsson hade tidigare beställt och seglat Seldénbåten Kullen från 1892 och måste varit mycket nöjda med Johan Seldéns skapelser eftersom de nu beställde en ny båt. Kullen II var större och rymligare. Men familjen Olsson drabbades strax efter köpet av en personlig tragedi. Victor Olsson samt hans äldste son dog 1909, bara två år efter köpet av Kullen II. Strax därefter dog även mellanbrodern och Kullen II behölls av den äldre brodern H. Melcher Olsson fram till 1919.

1923 blir Isidor Kjebon ägare till Kullen II. Kjebon var en av grundarna till Svenska Kryssarklubben.

Kjebon berättar:
“Själv minns jag såväl när jag kom ombord första gången. Jag hade bara seglat Skärgårdskryssare tidigare och då kände man sig som ombord på ett skepp när man kom ombord på Kullen.”

Einar Kjebon berättar också om slitet med att ro hem den tunga kostern tidiga måndagsmorgnar genom Halvkakssundet för att komma till Fjäderholmarna där hon hade hemmahamn på 1920-talet. Båten skall enligt Kjebon tidigare ha ägts av en Lundqvist, pappa till SXK:s ombudsman under många år , Lasse Lundqvist.

1931 såldes hon till dir. E.T. Hellström, som var aktiv i SXK som styrelseledamot. Hellström hade båten ända fram till sin död 1956. Han döpte om henne till Xantippa och hon låg förtöjd vid Hellströms sommarställe i Vindö strömmar. Hellström satte in motor och riggade om henne till bermuda, troligen under 1930-talet.

1956 köptes Xantippa av bröderna Froste som hade henne fram till 1972. Då tog Hans G Andersson över i Blekinge. Han renoverade henne till toppskick. Xantippa är den bäst bevarade av de båtar som finns kvar i Seldénflottan. I originalskick från 1907, bortsett från riggen. Nuvarande ägaren, Mats Lindgren, finns i Helsingborg och tog över båten 1982.

Båtdata

Ägare Mats Lindgren
Anrop 070-512 64 30
Båttyp Koster
Byggnadsår 1907
Konstruktör Johan H Seldén
Varv Seldéns
Ort Stillingsö
Löa 9 m
Lwl 8,5 m
Bredd 3,6 m
Djupgående 1,8 m
Deplacement 9 ton
Material i skrov Ek
Däck Oregon pine
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 53 kvm
Tecken i seglet
Motor Volvo Penta 25 hkr
Sommarhamn
Vinterplats