La Vie
Båten byggdes till en direktör troligen Pelle Rinman för Gotland Runt och fick namnet Pellerina. Köl, stävar och balkvägare är av limmad ek, bordläggning Honduras mahogny och däcket av teak på limmade balkar av ask.
Rätt snart köptes båten av Kjell Wollter, som också förde någon av Svenska Kryssarklubbens skolskeppsbåtar Gratia eller Gratitude och hon fick sitt nuvarande namn La Vie. Omkring 1984 köpte Bosse Larsson och Bengt Uggla henne. Då var kölbultarna bra enligt röntgenundersökning. 1991 såldes hon till en musiker, som gjorde smärre tillbyggnader, men 2001 köpte Bosse Larsson tillbaka båten, hon fick ny motor och sedan hade jag turen att få överta henne.
Propellern sticker ut om babord framför rodret. Det fungerar bra. Nu måste många spant delvis bytas, ersättas eller limmas om. Enligt en uppgift skulle båten vara byggd för kappsegling, vilket jag tror kan vara fallet mot bakgrund av designen och den minimala men mycket tillfredsställande erfarenhet av segling som jag har med henne. Båten är litet av ett fartyg med mycket goda och lätthanterliga manöveregenskaper. Vi ser fram emot fin segling med La Vie!
Båtdata
Ägare | Sten Gibsson |
Anrop | 070-966 01 39 |
Båttyp | Ketch |
Byggnadsår | 1952 |
Konstruktör | Arvid Laurin |
Varv | Motala båtvarv |
Ort | Motala |
Löa | 10,9 m |
Lwl | 10 m |
Bredd | 2,8 m |
Djupgående | 1,7 m |
Deplacement | 7 ton |
Material i skrov | Mahogny på ekspant |
Däck | Teak |
Riggtyp | Ketch |
Segelyta(stor+fock) | 70 kvm |
Tecken i seglet | KR S 226 |
Motor | Yamarin Diesel 27 Hk |
Sommarhamn | Östra Vitsgarn |
Vinterplats | Östra Vitsgarn |